Alla inlägg den 15 april 2011

Av Emelie och familjen - 15 april 2011 21:14

Sicken dag! Planen var som sagt att hänga på låset till mässan imorse. Eftersom vår familj har en tendens att vara lite sega i starten (jag tänker skylla det här på mina egna nedärvda gener) så var vi inte nere på mässan förrän klockan var närmare halv tolv. Med andra ord var det lunchdags för Elina, men hon hade fått en banan precis innan vi gick och åt lite av mina ölkorvar under promenaden ner. Väl på mässan fanns massa mässgodis att tillgå. Elina åt majskrokar, Fredriks naturgodis, riskakor och kanelbulle och drack mjölk. Tydligen blev det lite för mycket förden lilla magen - för upp kom det igen.. två gånger. Vi har vid det här laget vant oss av med att ha ett extra ombyte i väskan. Det brukar inte behövas. I det här fallet fick hon efter första uppkastningen ha på sig fleecejackan. Vi köpte en extra tröja och byxor för säkerhets skull. Andra gången var det inte lika farligt, så vi torkade bara av henne. Ville inte riskera att nyköpta kläderna också skulle bli nerspydda så att vi behövt köpa ännu en omgång nya kläder. När klockan passerade halv två började vi göra oss iordning för att gå hemåt. Elinas ögon gick runt runt. Hon var så otroligt trött (brukar lägga sig vid 12-tiden på förskolan) men kunde inte somna i vagnen på mässan när det var så mycket stoj. Petade i henne lite lunch när vi kom hem och sen somnade både hon och jag gott vid halv tre-tiden. Hon gick upp igen vid 17 ungefär och jag misstänkte att det skulle bli en lååång uppesittarkväll för oss. Till min förvåning blev hon megasömnig vid vanlig tid så halv nio var hon färdignattad.


Eftersom Fredrik är på galej så sitter jag här och ensam-myser. Har värmt lite kaneläpplen som jag mumsar i mig tillsammans med kardemummaglass och en kopp chai. Inte illa alls faktiskt. Nu ska jag se om det är någon film på tv. I annat fall ska jag fortsätta surfa runt på internet.


Trevlig helg på er!

Av Emelie och familjen - 15 april 2011 16:55

SGS pratade med Fredrik idag. Vi får dispens från studiekravet så att vi kan bo kvar. Skönt det. Hade verkligen inte klarat stressen att flytta just nu.


Med det sagt så hatar jag fortfarande hyreslägenhets-"kön" i Göteborg. Ska det vara så satans svårt att gå efter köplats?? Ur Stena fastigheters uthyrningspolicy:

  • Intressenter måste ha fast inkomst och rimliga förutsättningar för att kunna betala hyran
  • Antalet personer som skall bo i lägenheten skall vara rimligt i förhållande till lägenhetens storlek

Tillåt mig översätta:

  • Vi vill att rika personer med bra jobb ska bo inne i centrum. Fattiglappar kan söka sig till stadens slumområden eller helst icke göra sig besvär att söka alls.
  • Är ni bara två personer kan ni inte bo i den här 5-rummaren.. att ni är gravida med trillingar kan inte vi ta hänsyn till. Alternativt: Nej Britta 80 år, du får inte bo i en 3:a på 70 kvm för den är avsedd för minst två personer. Att du flyttar från din villa på 200 kvm och inte vill bo i en etta på 35 skiter väl vi i.

För i helsike, om min familj nu vill klämma in sig på 45 kvm för att det passar vår hyresnivå så ska vi väl få göra det? Eller om vi nu vill bo på 80 kvm och är beredda att leva på nudlar för att kunna bo så stort så borde det väl vara VÅRAT val, inte hyresvärdens??!

Har jag fel? Varför ska de bestämma att jag inte får bo inne i stan för att hyran enligt dem är för hög för vår familj? Jag kan utan problem få en studentlägenhet på 70 kvm för 9200 kr hos Chalmers studentbostäder (förutsatt att det finns en sådan ledig att hyra) vilket de tydligen förväntar sig att man som student kan betala för en 3:a.. Men jag bor hellre på Mölndalsvägen i en riktig hyreslägenhet på 80 kvm hos Stena fastigheter för 7300 kr/mån. Snälla hyresvärdar, förlita er på att folk söker lägenheter de vill ha - gå efter kötid och inte era egna föreställningar om vilka sorts hyresgäster ni vill ha.


Grr, nu blev det här ett sånt där bittert inlägg igen. Tråkigt att man ska behöva bli så upprörd.

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards