Alla inlägg under juni 2010

Av Emelie och familjen - 22 juni 2010 07:15

Det blev en efterlängtad tripp till IKEA igår. Fredrik jobbade, så jag och Elina åkte dit själva för att handla lite barnmöbler. Ville egentligen ha barnstolar från MIO eftersom de är sjukt snygga, men kunde inte ge mig själv en vettig anledning till att betala 300 kr styck för stolar när de jag köpte kostar 129 kr vardera. Tror dessutom inte att Elina bryr sig om ifall det är rundade sitsar med stålben eller om det är spånplattor, så billigt fick det bli!

Tror aldrig att jag varit så effektiv på ett IKEA-besök. Tog bara ca en timme, men jag hann få med mig en hel del hem ändå. TUR att jag hade barnvagn också, i annat fall hade jag inte alls lyckats få med mig sakerna hem på bussen. Nu svalde barnvagnen ca 25 kilo och så fick jag ha Elina i bärselen. Det var flera som kommenterade i stil med "det krävs en kvinna för att klara det där". Måste sett otympligt ut med andra ord. Men nu vet jag att vagnen klarar mer än de 15 kilo tillverkarna anser att den bör klara. Fast tunglastat var det ju!

Det här kom vi hem med:

En tavellist

Ett gäng metallkrokar (tänkte att det kan vara bra att ha?)

Påsklämmor (förstår inte riktigt hur klämmorna kan ta slut här hemma)

Skär"brädor" - egentligen tunn plast

En förpacking innehållandes fyra skolådor

Ett solgult sidobord LACK

Ett par stolar i barnmodell, roströda LEKSVIK

En bokhylla 2x2 hyllor EXPEDIT


Naturligtvis packade jag upp sakerna så fort jag kunde när vi kommit hem. Tillsammans med övrig IKEA-inredning i det rummet ser det nu nästan komplett ut.

Det som behövs nu är att byta till barntavlor, köpa nya gardiner, fixa en vägglampa som är snygg (IKEAs lampor var jätteplastiga) och en okrossbar spegel. Tycker att det är jätteroligt att få inreda ett nytt rum!

Myshörnan, fåtöljen (som nu saknar ben och ryggstöd för att den ska fungera i rummet) är 95x95 cm. Lagom som minisoffa när lillan växer upp, och går att sitta i och läsa bok tillsammans med Elina nu.  Bord och stolar, i förgrunden skymtar lekmattan. Som synes passar inte de guldiga panelgardinerna in. Bokhyllan! Är glad att jag valde den lilla modellen. Tror inte att 4x2 hyllor hade fått plats i rummet. 

Av Emelie och familjen - 18 juni 2010 09:29

Sitter och kokar av ilska. Det här är så jävla löjligt att jag mår illa. MAM tillverkar produkter för barn, nappar och nappflaskor och sånt.

Av någon idiotisk anledning har de KÖNSREKOMMENDATIONER på sina produkter?!

http://www.mambaby.com/index.php?StoryID=11139&RefStoryID=11139&ProductID=395


Så var det med den saken, nu kommer det definitivt inte köpas fler produkter från dem!! Puckon.


Edit: På den svenska motsvarande sidan är det unisex-symbol.. Ehm, varför rekommendera något över huvud taget?

Av Emelie och familjen - 17 juni 2010 10:11

Såhär i sommartider snurrar tankarna på bröllop i framtiden. Efter lite efterforskningar hittade jag ett riktigt fint ställe att ha festen på. Möjlighet att ordna med mat och dryck på egen hand. Priset för att hyra en kväll? 16000 kr!! (Då ingår ju ingen mat, dukningar, personal, dryck eller städning) Ehm, INTE billigt. Får nog tänka om..

Hade tyckt att tält skulle vara mysigt också, fast det ligger på ungefär samma kostnad, dessutom måste man ju ha någonstans att ställa tältet.

Kanske dags att vinna de där miljonerna som man längtar efter? Triss-lotterna, here I come!

Av Emelie och familjen - 16 juni 2010 21:26

Det var sommaravslutning på öppna förskolan idag. Jag och Elina var där, satt i grönskan och åt sötsaker med jordgubbar. Tyckte att det var för varmt för henne med t-shirt, klänning och kofta så koftan åkte av på en gång.

När vi kom hem så beordrade (japp, precis så var det) jag Fredrik att också besöka sommarsolen en stund så vi gick ut och solade på gården sprang efter Elina. Var ute en timme till eller så.

Det blev lite för mycket sol för gumman, så nu har hon fått sin allra första bonnabränna.


VI lyxade till det lite såhär mitt i veckan och åt ryggbiff med hasselbackspotatis, sparris och chili-bearnaise. Mumsigt värre!

Av Emelie och familjen - 15 juni 2010 20:18

Vi hade sökt en lägenhet som vi fått visningserbjudande på. Kändes riktigt bra och vi hoppades såklart att vi skulle få kontraktet, men tyvärr blev det inte så. Tanken om att ge Elina ett eget rum hade då redan slagit rot i våra sinnen, så nu har vi möblerat om här hemma. Vardagsrummet tjänstgör nu också som kontor och därmed har lillan fått ett helt eget lekrum. Det är inte färdiginrett ännu, men kan nog bli mysigt.


Elina hade en tid hos tandläkaren igår morse, men bara några minuter innan vi är framme ringer de och berättar att tandsköterskan är sjuk så tiden blivit inställd. Jäkligt typiskt. Klockan var bara 8 och vi hade ärenden i stan, så det var inte motiverande att vandra hem 30 minuter igen. Istället gick vi för att ta en förmiddagsfika. Gick i en timme innan vi kom till caféet. Väl där satt vi kvar ett bra tag så att de skulle hinna öppna butikerna. Inte förrän klockan närmade sig tolvslaget tog vi bussen hem igen.


Igår blev lilla tjejen 11 månader och det firades genom att 6:e tanden sprack igenom. Grattis snuttan!

Av Emelie och familjen - 10 juni 2010 10:13

Blev inspirerad till att kolla vad som egentligen gömmer sig i vår skötväska.

Såhär ser sportväskan ut.


Och den innehåller det här:

1 plastpåse för använda blöjor

minst 1 tygblöja

våtservetter

1 tygpåse med klädombyte

1 nappflaska med vatten

1 bärsele från IN THE POCKET BABY

1 barnsits från IN THE POCKET BABY

1 par solglasögon till Elina

minst en förpackning näsdukar

extra batterier till kameran

1 matningssked

1 barnmatsburk

1 haklapp (det är den randiga saken)

1 extra napp

1 bitring

1 hälsobok från BVC

halstabletter

hårsnodd

läppglans/cerat

nycklar

plånbok

mobil

extra femkrona till att låsa fast barnvagnen på BVC/ toabesök

Av Emelie och familjen - 10 juni 2010 09:06

Igår köpte jag det här finfina badrumsskåpet. Ja, alltså.. det är ett helt vanligt gammalt skåp med glashyllor och spegeldörrar. Behöver vi ett nytt badrumsskåp? Nej, inte för fem öre!

I augusti 2008 lägger jag in en felanmälan till SGS (bostadsbolaget där vi bor) om att ena spegelglaset till badrumsskåpet fallit ur och då naturligtvis gått sönder. Får till svar att spegeln kommer att bytas ut och att vi därefter kommer få en faktura på 464 kr. INTE EN CHANS att jag betalar 450 spänn för deras spegel!!! Skrev tillbaka att vi som studenter inte kan avvara den summan i dagsläget och att vi återkommer när vi har pengarna. Eftersom det är ett klassiskt SWEDBERGS-skåp har jag väntat...

och väntat..

och väntat..


Nästan två år senare, dvs nu, är väntan över.

Mohaha, istället för 464 kr för en spegel köpte jag hela skåpet i trä för 150 kr!! Observera att knoppen på vänstra glaset är i guld. Det gör inget, för jag var smart nog att spara den vita knoppen från det trasiga glaset.

*mycket nöjd med mig själv*


Förresten, om någon är intresserad av ett badrumsskåp i trä med ett spegelglas så bortslumpas det till högstbjudande   

Av Emelie och familjen - 7 juni 2010 09:23

Vardag åter igen. Hoppas att jag slipper byta bajsblöjor idag. Efter lördagens sittning ser nämligen händerna ut såhär

och jag vet inte om det är så lätt att torka skit med fejknaglar?!


Edit: Just nu sitter hon och trycker. Fan också! 

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards