Alla inlägg den 3 april 2011

Av Emelie och familjen - 3 april 2011 14:48

Jag kan se tillbaka på fotografier av mig själv och tänka: Såå stor var jag väl ändå inte? (Som jag tyckte vid tillfället) Ändå har jag alltid varit mycket medveten om min storlek.


Fram till högstadiet tillhörde jag de större tjejerna i klassen. Lång och kraftig. Under mitt sista år i högstadiet växte tjejerna om mig på höjden och jag gick ner ca 7 kilo i vikt och landade på storlek 36/38 (tröjor/byxor). Under första året i gymnasiet tappade jag ytterligare ett par kilo, låg på 58 kilo och drog 36 i kläder rakt över. Sedan gick det uppåt, och uppåt.. tror att jag vägde 63 ungefär när balklänningen satt som en smäck (strl 38). Ett år senare flyttade jag till Göteborg, flera omständigheter gjorde att jag åt ganska lite. Levde i princip på degistivekex och marmelad i ett par veckor. Detta i kombination med att jag slutat träna i och med flytten gjorde att såväl muskelmassa som fett försvann. Hade ingen våg då, men kom återigen i kläderna som jag hade under första året på gymnasiet, så jag gissar att jag vägde 59-60 kg. Började sedan äta normalt och började baka alltmer.

Sommaren -06 vägde jag ca 63 kg. Gick det kommande året upp en del och landade i omgångar på 65, 67 och sedan 70 kg. Låg kvar där läänge, ända till sensommaren -08 då jag minskade till 66 kg. Blev (äntligen) gravid och ökade därför till 82 kg.

Efter graviditeten tog det nio månader innan jag var tillbaka på 66 kg. Ökade igen och har legat på 69-70 kg sedan dess. Nu har jag börjat med LCHF-kosten igen och ligger på 66-67 kg.

Alla dessa siffror sitter inpräntade i huvudet på mig och det är uppenbart att jag är ganska så viktfixerad trots att jag inte egentligen är överviktig.

Jag har ett totalt sjukt förhållande till sötsaker och kastar långa blickar efter personer på stan som äter en snickers. Att bara äta ett par godisbitar eller en kanelbulle har jag inte möjlighet till. Jag kastar mig över godsakerna och äter tills det är slut. Sen mår jag dåligt, i sinnet alltså. Ibland kan jag till och med få en överdos av godis och blir helt yr, som om jag vore full.


Vad jag vill säga med den här texten är att jag VET att jag mår bättre av LCHF. Sötsuget är inte borta (kanske för att jag ändå underhåller det med frukt och lite mörk choklad) men magen är lugnare, sinnet är lugnare och jag är mätt och belåten mest hela tiden. Jag vet också att jag kommer trilla dit igen.. om jag lyckas gå ner ett par kilo till så "vet" jag hur jag ska göra för att tappa vikten och tycker då att jag kan unna mig muffins och dajm och grejer tills nästa gång jag blir fast beslutsam att gå ner igen. Det är en ond cirkel som jag nog aldrig kan bryta. Jag förstår helt enkelt inte mitt eget bästa, utan beroendet av kakor är för starkt.


 


Summan av kardemumman är att jag rekommenderar LCHF till alla andra monster därute. Det funkar ju, jag har lättare för att tukta impulsen att göra en chokladbollssmet än med kalorikoll eller VV eller något annat.

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards