Alla inlägg under mars 2011

Av Emelie och familjen - 30 mars 2011 21:47

Jag borde ta och skriva dagbok. Skriva ner allt strunt som gnager i huvudet. Sånt som jag inte kan skriva om här. Det är en del som tynger sinnet, både sådant som inte ligger i min makt att ordna och saker som är vardagstugg men ändå oroar. Det är såklart en del av livet det också, några vägbulor som måste passeras. Fast det hade varit så jädrans skönt om man kunde se någon bula i backspegeln också. Vi kör åtminstone vidare, att stanna vid vägkanten är inget alternativ.


Försökte pigga upp oss här hemma med en god middag i alla fall. Och gott blev det! Kycklingfilé i ugn med ugnsbakad lök, suger snap peas och wokgrönsaker i currysås. 

Av Emelie och familjen - 28 mars 2011 23:23

Elina och jag var hos mina föräldrar i helgen. Tog en välförtjänt tur till GeKås och handlade bl.a lite ytterkläder till Elina. Kunde inte heller låta bli att köpa en ny väska till mig själv. Hm, borde snart ta och bygga en egen garderob till alla väskor. Kanske kan köpa en byrå till gumman och ha hennes nuvarande klädgarderob till väskor och skor??


För ett tag sedan kom vi fram till att Elina måste ha en ny matstol. Hon tenderar att dra upp benen framför sig när hon ska äta annars och spiller massvis. (Jo, det skulle kanske kunna vara så att båda hennes föräldrar också gärna sitter med benen uppdragna på ett eller annat sätt när vi sitter vid köksbordet)

Vi kollade på tripp-trappstolar eftersom de fungerar att använda ett bra tag. Som tur var märkte jag en dag på dagis att Elina inte tillåts sitta på deras tripp-trappstolar utan får använda en vuxenstol (eller sitta vid ett av de sänkta borden + stolarna). Anledningen till att hon har egen stol är att hon ställer sig upp när hon äter, och med tanke på att de stolarna har väldigt lite ryggstöd när de är i högsta läget så finns risken att hon faller handlöst bakåt. Det vill vi ju inte vara med om här hemma heller, så den sortens stolar slog vi ur hågen.

Lösningen blev Kaboost. Vi plockade ut paketet från posten idag, så den har bara testats en gång, men jag gillar hur bra hon kom upp till bordet. Prylen sätts under stolen så hela alltet höjs. Inte så bred "bas" som andra barnstolar, men hon kan ändå inte välta stolen eftersom väggen är precis bakom.

Observera också att jag klätt om stolsitsen. Detta är nu gjort på samtliga stolar eftersom jag tröttnat på kaffefläckar från sumpen som Elina envisas med att rota i. Klädseln är i textilliknande vaxduk! Smidigt med fläckresistent vattenavvisande material.


   



Sen vill jag bara slänga in en bild på mina LCHF-pannkakor som jag gjorde i förra veckan. Riktigt goda faktiskt. Fast väldigt luftiga eftersom de är mjölfria.

 

Av Emelie och familjen - 20 mars 2011 11:14

Det börjar så smått att blir dags att ordna med en riktig säng till Elina. Det är tungt att bära henne i och ur spjälsängen flera gånger om dagen, och omöjligt att pussa på de små kinderna för att säga godnatt när hon väl ligger ner. Det är ju ingen tokpanik ännu, men som sagt så börjar idéer formas i mitt huvud.

Hennes rum är ju relativt litet och jag vill att det ska finnas så mycket lekyta därinne som möjligt. Frågan är således, kommer hon behöva ha kvar myshörnan med den låga madrassen när hon får en säng? Är det inte lite överflödigt med en läshörna OCH en säng?

Min idé handlar om att ersätta den hörnan med säng alltså. Saken är bara den att en vuxensäng inte får plats i det hörnet, det är 187 cm långt - men en madrass till en växa-säng hade ju funkat finfint. Juniorsäng är inget alternativ eftersom de bara är 70 cm breda. 80 cm bredd känns som minimum om den ska kunna vara kvar några år.

Tanken är: två st 1x4 rutors EXPEDIT-hyllor bakom varandra skulle ge en sängstomme på 79x185 cm. Kan man lägga en växasäng-madrass på så hårt underlag? Eller ska man satsa på en mer bastant madrass och försöka kapa den vid 185 cm??Fördelen med hyllorna är att det automatiskt blir perfekta utrymmen under sängen där man kan peta in lådor med diverse innehåll. Hela 8 lådor (som sitter ihop så att det blir 4 avlånga då.. annars når man ju inte längst in).


Eller ska man erkänna sig besegrad, köpa en riktig sängstomme och planera om möbleringen i rummet??

Av Emelie och familjen - 19 mars 2011 10:32

Elina kan verkligen pussla nu. Hon tittar ett av de tomma hålen och utropar "giiiis", hämtar sedan puzzelbiten med grisen på och petar ner den på rätt ställe. Imponerande.

    

Hon avskyr morgonrocken som hon fick i julklapp, men idag kom hon på hur man skapar sig lite härliga myskläder: man tar helt sonika upp en av de nytvättade t-shirtarna från soffan, säger till sin mamma "Ädina (Elina) töjja" och vips har man fått en vuxentröja på sig som ser ut som ett knälångt linne. Fint!

Nallen fick också vara med och leka imorse: "Sitta dä, ha bolla?"

 


De håller på att lära sig räkna på dagis så nu hör man allt som oftast:

"åtta, nio, åtta, nio" innan var det "tåå, tee" så innan vi vet ordet av kan hon säkert räkna mer än två sifftor i taget   



och där slet hon ner gardinstången ut sitt fäste. Typiskt..

Av Emelie och familjen - 18 mars 2011 23:36

Vi sitter i soffan, Fredrik och jag. Jag har ett glas rödvin framför mig och Fredrik har en kall öl. Elina ligger och småsnarkar i sovrummet intill, men det överröstas av de ljuva tonerna av Coldplay som spelas på stereon. Jag har precis avslutat mitt livs mest omfattande labbrapport, framöver kommer den form av texter kallas 'forskningsrapport' eller 'artikel'.

Mina ögon är tunga, jag har inte druckit mycket annat än kaffe, te och det här vinet idag. Sömnen lockar, men jag sitter här och njuter av lugnet ett par minuter till.

Ibland släpper all stress och det känns avkopplande på ett sätt som är mycket ovanligt i min kropp.


Imorgon ska jag börja tentaplugga. 700-800 sidor ska jag försöka lära mig nu på 5 dagar, men jag glömmer det för ett ögonblick. Imorgon är en annan dag.


Glad helg på er!

Av Emelie och familjen - 17 mars 2011 13:23

Nyligen var jag inne på adlibris hemsida för att beställa lite bra, vettiga böcker. Tyvärr ville hjärnan lite mer än plånboken - och jag var snabbt uppe i en "kundvagn" på dryga 500 kronor. Det håller inte. Jag och Fredrik har inte ens kunnat köpa kurslitteratur det senaste året. Nej, det var bara att ge upp.. men då kom jag på det! Det jag vill köpa är ju faktiskt INTE kurslitteratur, vilket innebär att böckerna med största sannolikhet går att låna på biblioteket. Tjoho, det är ju en helt underbar värld inne på bibblan. Och gratis! Gissa vem som är glad nu? Nästa vecka blir det ett besök!

Av Emelie och familjen - 16 mars 2011 22:39

Vi var nere på stan idag och försökte hitta en färgglad skaljacka till Elina (vilket vi inte hittade) och tog bussen hem. Eftersom det var ganska sent på eftermiddagen så mutade vi Elina med riskakor så att hon inte skulle skrika i högan sky av hunger och uttråkning. Vad jag inte var beredd på var Elinas beteende på bussen. Det var ganska trångt ett tag så en kille stod med ryggen mot Elina väldigt nära hennes barnvagn. Hon "matade" insidan av killens jacka med riskakor. Det var hysteriskt roligt och både jag och den okände tjejen som satt bredvid mig fnissade okontrollerat samtidigt som jag försökte förklara för Elina att hon behövde sluta.


Det är roligt med barn.

Av Emelie och familjen - 10 mars 2011 21:32

Igår fyllde Fredrik år och det var lite folk här och firade honom. Naturligtvis kunde jag inte missa chansen att baka en tårta. Var tvungen att överkompensera eftersom det inte blev något bak till min egna födelsedag. Blev inte riktigt lika bra som tårtan jag gjorde när Christian fyllde år, men jag fick i alla fall tillfälle att testa en ny smakkombination.

Här gömde sig tårtan..


Receptet på bottnarna kommer från potatismjölsförpackningen. På internet (familjeliv.se alltså) kallas detta recept populärt för Monnies tårtbotten.

  Det är mycket ägg och socker i, så det smakar mer spettekaka än sockerkaka. Rekommenderas inte att använda detta recept till eftermiddagsfikat alltså, men perfekt till tårta!


  Fyllning 1: 100 gram mjölkchoklad och 100 gram lakritschoklad smält i ca 4 dl vispgrädde. Ställd i kyl över natt och vispad dagen efter. Här ovispad..


  Fyllning 2: Billig ananas på burk. Blandad med en aning vispad grädde för att fluffa till det lite.


  Tårtan fodrades med smörkräm och sedan täcktes den med MMF (Marshmallow fondant). Mycket godare än sugerpaste, men tyvärr inte vegetarisk. Däremot skönt för mig som nötallergiker att slippa tänka på att peta bort marsipantäcket.


  Färdiga resultatet! bilden är klickbar MMF:en blev för hård och sprack tyvärr i hörnen av tårtan, men bättre lycka nästa gång! Och det syns ju inte på den här bilden   Blev kanske 20 bitar eller något sånt. (Övre tårtan är 17x17 cm och den undre 23x23 cm)

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Skapa flashcards