Alla inlägg under maj 2011

Av Emelie och familjen - 30 maj 2011 10:22

08:42 Är på väg till skolan för ett möte. Inser under vägen att jag glömt föra över pengar till rätt konto, samt att Fredrik har mitt ena kontokort. Typiskt eftersom jag planerat att åka till stan efter mötet för att shoppa lite samt lämna blod.


09:36 Bestämmer mig ändå för att lämna blod, vet dock inte när de öppnar såhär på en fredag (ehm, men måndag är det ju visst).


09:42 Kommer på att jag ju har kontanter i plånboken, så jag kan ju visst shoppa. Perfekt!


09:43 Kommer på att jag inte har plånboken med mig, så det blir ingen shopping. Kan inte heller lämna blod eftersom man måste kunna visa legitimation.


09:50 Sitter på en buss hem.



Börjar märka att jag inte riktigt är mig själv i huvudet just nu. Är lite för mycket med skola, "semester", flytt och vardagshändelser.

Nåja, så länge jag inte glömmer Elina någonstans så är det väl lugnt..

Av Emelie och familjen - 26 maj 2011 08:29

Nu närmar det sig flytten och jag känner att det är ganska mycket som måste fixas innan dess. Pga skolarbetet har jag skjutit på de här sakerna, men idag har jag i alla fall börjat.

Flyttkartonger är hämtade (fick hjälp med det av föräldrarna i helgen) och idag ringde jag förskingringskassan för att höra om det går att komma runt deras system genom att bara en av oss flyttar i taget så att vi kan få bidrag för båda lägenheterna. Det svarade hon förfärat att DET GÅR JU INTE. Nehe, men det var ett bra försök.

Sen hörde jag av mig till vår nya bovärd och berättade att vi inte kan hämta nycklar på onsdag då vi inte är i stan. Undrade om vi kan hämta dem nästa fredag istället, men då är det klämdag och de håller stängt så det funkade inte. Sålunda får vi antingen höra om vi kan få nycklarna direkt från avflyttande hyresgäst/få någon annan att hämta nycklarna strax innan lunch på onsdag/hålla oss till tisdagen därpå när de öppnar igen. Jag hoppas på det första alternativet, så jag ska försöka få tag på tjejen under dagen.

Sen är det bara att skicka in nya bostadsbidragspapper, ändra hemförsäkringen, kolla elleverantörer, flyttanmäla och packa alla prylar - sen är vi redo för nya bostaden!


Måste lyckas tokplugga nu innan måndag för inlämningsdatum av kandidatarbetet närmar sig... tick, tack.

Av Emelie och familjen - 25 maj 2011 10:46

Den 16:e juni är det sommarfest på förskolan och jag har satt upp mig på "baka-kakor"-listan. Tänkte att det är bra något de allra flesta kan äta och är inne på macarons. Tyvärr är det ett bakverk jag inte själv testat eftersom jag är allergisk mot mandel, men det känns som det uppskattas av många så jag ska ge det ett försök i alla fall.

Slänger in ett preliminärt recept så får vi se om jag justerar det sen när jag testat det. Ni som har allergier får jättegärna hojta till om det är någon ingediens som inte riktigt lever upp till förväntningarna. Dela gärna med er om ni har ett annat favoritrecept på dessa godsaker.



Mjölk-, mjöl- och mandelfria macarons/makroner

150 g kokosnötsmjöl (experimenterar just nu med att göra egen, men annars får jag väl leta upp det i någon butik)

2+2 äggvitor (som fått ligga framme så att de inte är kylskåpskalla)

2,75 dl florsocker

vaniljpulver, kanske en eller ett par teskedar

2,5 msk socker

1,75 dl socker + 0,5 dl vatten till sockerlag

smaksättning

pulverfärg eller pastafärg

fyllning: smörkräm av mjölkfritt margarin


Sen tänkte jag bara följa anvisningarna HÄR.


Kanske göra dem med banansmak för att matcha kokosen??




Av Emelie och familjen - 20 maj 2011 12:44

På tal om att på på 18 kvm.


En gång i tiden bodde jag hemma hos mor och far. När jag var redo att pröva mina vingar landade jag i ett rum inklusive badrum på 18 kvadratmeter. Köket delades med sju andra rum.

Första veckan var HEMSK.Pappa låg på sjukhus och jag kände att jag borde varit där då, men förutom det så kände jag ingen i stan. Det var regnigt och blåsigt och jag var ensam i ett rum med möblerna ännu i sina kartonger. Jag vågade inte vistas så mycket i köket, så jag åt nästan ingenting. Såhär smal blev jag (strl 36/S)

  


När jag gick ut hade jag ingen karta, utan jag memorerade gatunamnen och gick från en busshållplats till nästa för att titta på deras minikartor så att jag kunde ta mig dit jag ville. Efter några dagar fick jag bra kontakt med en kille i köket, "fransmannen". Ja, han var franskman alltså.. Benoit hette han. Hur som helst så gav han mig en karta och sen så visade han en dag var stor-Willys låg så att jag kunde handla upp mig på lite käk.

När skolan sen började var det en baggis, jag har Haddockarna att tacka för att jag kom tillrätta på en gång. 

På det stora hela trivdes jag jäkligt bra i det där rummet. Det enda jobbiga var att det låg under markplan så att en och annan gigantspindel letade sig in.

Värst var den här som var lika stor som ett kontaktuttag. Jag ringde alla jag kände som bodde i närheten med förhoppning om att någon skulle vara hemma och komma förbi för att ta bort den. Tillslut hjälpte S mig, medan jag stod darrande i andra änden av rummet.

Det var härligt med ett rum där jag kunde inreda efter eget huvud. De standardmöbler som ingår + mina nyköpta och min fåtölj gjorde det till ett hem. Fåtöljen är alltså samma som jag nu sitter på i Elinas rum, fast benen och ryggstödet ligger i förrådet.

Av Emelie och familjen - 20 maj 2011 11:23

Elina hjälpte mig att packa upp nya täcket i onsdags. Det var tydligen mysigt, för hon svepte in sig i det på en gång.

 


Idag sitter jag hemma med mina studier. Byggarbetarna gör mig visserligen galen med deras konstanta borrande, filande och bankande - men just nu verkar de ha lunch så jag får vila mina öron lite.

Vid den här tiden på dagen konner det bara in naturligt ljus i Elinas rum, så jag har placerat mig här för att plugga lite. Tur att datorn är portabel. Ryggen mår kanske inte jättebra av den lätt hopsjunkna kroppsställning man får av att sitta på en madrass på golvet, men det gör inte så mycket. Nu mer kaffe och mer läsa.

  


Förresten så vet vi nu vilka som ska flytta in i vår lägenhet sen. Det blev dem jag hoppades på! De stackars syskonen bor nu i ett rum på 18 kvm. Jag frågade Charlie om han skulle kunna tänka sig att bo med mig i ett av rummen här på området. Hans svar var:

"Alltså, no offence men jag hade nog tyckt att det var lite jobbigt."

och jag håller med. Även om jag och Charlie har en bra syskonrelation så hade det inte funkat att bo tillsammans på så liten yta. Jag vet inte ens om jag hade kunnat bo med Elina i en enrummare. Det är fööör litet helt enkelt.

Av Emelie och familjen - 17 maj 2011 14:44

..men jag smygdrömmer om levande ljus och julpynt redan nu. Inte så att jag önskar att det vore vinter, men just julstämningen saknar jag. Kanske dags att leta upp småpresenter till Elina så att vi kan göra en paket-adventskalender till henne i år? Då kan jag ju få slå in paket redan nu.



Igår var vi som sagt på IKEA, jag och Anna. Kom hem med galgar, ett grytlocksställ, kryddlådsinsats, fryspåsar, ett täcke, plåster, dricksglas, några djupa skålar och en barnbok. Vill inte köpa för mycket nu innan vi flyttar, utan var mest där för att kolla lite möbler. Toalettbordet som jag skrev om förut passar till exempel inte alls som skrivbord. Det är ca 10 cm för lågt. Bra att veta innan man köper ett begagnat till exempel.

Av Emelie och familjen - 15 maj 2011 21:20

Sommaren (alltså skoluppehållet) närmar sig med stormsteg och stressen bygger upp alltmer. Ett par dagar till så är jag nog så stressad att jag faktiskt börjar göra det jag ska. Verkar behöva lite eld i baken. Har lovat min handledare att vara klar om 3 veckor. Innan dess ska vi dessutom iväg 3 dagar då min kusin tar studenten. Dessutom bör vi väl börja packa ner lägenheten snart.


Köpte äntligen en solhatt till Elina igår. Jag gillar huvudbonader, så jag gissar att jag kommer köpa en eller ett par till innan sommaren är över. Köpte två par nya skor till henne på tradera idag. Har hört lite klagomål ibland när vi sätter på henne de nuvarande dojorna, så det är säkert behövligt. Ett par vanliga och ett par sandaler. Sandalerna skulle tydligen vara "synligt använda" men med tanke på hur de används på fsk av Elina så tror jag inte att ett par nya hade sett nya ut särskilt länge ändå. 161:- för sandalerna och 79:- för de andra skorna, inklusive frakten. Båda är av märket Kavat. Man måste älska tradera alltså!


Vi har planerat in ett IKEA-besök imorgon, jag hoppas hitta lite inspiration och kanske något fynd. En skolåda eller så kanske :)

Av Emelie och familjen - 6 maj 2011 14:38

Måste bara skriva ett snabbt inlägg innan jag går för att hämta Elina.


Som sagt så spenderas en del tid för tillfället åt att spana in styleroom för att få lite inspiration för nya lägenheten. Vad tror ni att jag ramlar över? Jo, lägenheten! Och nej, vi har ännu inte bestämt vad vi ska göra med de svarta väggarna. Men visst är det en bra planlösning/fräscht i övrigt?

Enjoy!

http://www.styleroom.se/users/mimmsi

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards