Alla inlägg under december 2010

Av Emelie och familjen - 16 december 2010 13:46

”Jag är med och tävlar i Carolinas Julkalender om en valfri skötväska från Willvin 
(värd upp till
1095 kr)!  Var med och tävla du också!”

Av Emelie och familjen - 15 december 2010 22:30

Hela gårdagkvällen efter att Elina somnat satt vi i tillsammans och lyssnade på Tim Minchin.

Började konspirera om att flytta till London och bo granne med hans familj så att Elina och hans son (som är jämngamla) kan bli vänner. Då hade vi kunnat umgås skitmycket med Tim och hans geni-hjärna. Jepp, så ser vår plan ut.. om ni undrar.


Det här är favoritlåten denna jul, massa mys utan massa religiösa inslag.

Av Emelie och familjen - 14 december 2010 19:05

Av Emelie och familjen - 14 december 2010 18:44

Jag blev utvald som testpilot hos Smartson för Gooh färdigrätter. De ligger i kyldisken på utvalda butiker (mest Coop och Ica tror jag) och kostar 45-65 kronor. Jag valde en pastarätt för att kunna ge ett kvalificerat utlåtande. Man har ju ätit/lagat en del pastarätter i livet liksom.


Första intryck: Trodde att det var en frys-rätt och tänkte att det aldrig kommer stå sig med det priset i jämförelse med de andra rätterna som ligger runt 25 kr styck.

Kollade näringsinnehållet, hela 600 kcal för maträtten. Relativt liten förpackning.

+++++


Testandet: Skulle micras i 3 minuter, men "pep" redan efter 2 minuter så då plockade jag ut den (enligt instruktion). Tyckte nog att den kunde fått vara inne lite längre, blev bara lite mer än ljummen. Dock lagom smaktemperatur, ingen risk för att bränna sig.

Inget snyggt upplägg.

Smaken var bra, men ingen wow-faktor. Smakade knappt någon karl-johansvamp alls, vilket var en besvikelse - men tillräcklig löksmak, bra tomatsås med massa grädde i. Främsta smaken kom från tomaterna och rosmarin, vilket jag kopplar till en höstgryta. Inte vad jag väntat mig alltså. Hade jag lagat det själv skulle jag haft ordentliga svamp-bitar i, och mindre rosmarin.

+++++




Slutgiltigt betyg: ++ +++



(Som jämförelse kan jag ge middagen sedan, när Fredrik lagade laxlasagne: billigare, nyttigare och mer nyskapande smakkombinationer)

 

Av Emelie och familjen - 9 december 2010 20:52

Nu har det hänt! Splitterny kyl & frys. Fastighetsskötarna blev imponerade över hur mycket vi lyckats klämma in i det där lilla gamla frysutrymmet. Fick lite barnvakt av ena killen som jobbade. Tror Elina charmade honom ordentligt. De kastade boll och Elina gick sedan runt med verktyg innanför hängslebyxorna precis som "farbror" J.

 

Som vi har längtat efter det här!

Av Emelie och familjen - 8 december 2010 23:15

Det var en sprallig liten krabat vi fick med oss hem den där sommardagen. Tänk vad tidigt jag gick upp morgonen därpå och kelade med lilla valpen som sovit inne hos lillebror.

Vi gick valpkurs ihop, men inte blev han mindre galen för det. Så fort det kom gäster så skulle det hoppas och skällas. MÅNGA år av detta blev det. Nu var det längesedan jag bodde hemma men det innebär inte att jag glömt bort.


Vi saknar dig, Simba.

 

Av Emelie och familjen - 4 december 2010 13:46

I veckan blev det lussebak här hemma. Fredrik gillar inte saffran, så vi gjorde två bullsatser - en med saffran och en med kardemumma. 32+31 bullar. Elina rullade en av degklumparna rakt på matbordet, så det kändes inte så kul att använda den sen eftersom bordet ser ut som det gör. Därför blev det en bulle mindre på ena satsen.

 

En av fyra plåtar. De bullarna som ser ut som kvinnokön har Elina bakat, men de är lika goda ändå.   


Jag svor ganska ordentligt sen när Charlie glömde att ta med en påse bullar med sig hem och jag därför fick försöka mosa in den påsen i frysen också. Vår frys består av två hyllor ovanför frysen, ganska exakt såhär ser det ut:

(Bilden stulen från Elgiganten)

Kan ju berätta att det är svårt att få den frysen att räcka till ett tre-personshushåll. Ca 60 lussekatter, frusna hallon, ett halvt paket formfranska, en 2-liters glassförpackning (som ingen äter av), 3-4 frysklampar, örter, majs, ärtor, köttbullar, fläskfilé. Det är ganska så exakt vad som får plats i frysen.


Den senaste månaden har det ju varit ganska kallt ute, och även här inomhus. Fredrik klagade hos SGS och de skickade upp ett par fastighetsskötare. Jag trodde faktiskt att de bara skulle säga "men så här är det i gamla hus", men tji fick jag!

De tyckte inte heller att det ska vara vinddrag under soffan eller runt fönstren så de satte silikon längs nästan alla lister i vardagsrummet. Nu är det knappt kallt längs golvet längre! Vi är överlyckliga.

DESSUTOM påpekade Fredrik det där om frysen och de insåg också att det är ohållbart med så liten frys i en trea, så i nästa vecka får vi troligen en 50/50 kylfrys. Ska bli sååå sweet.


Inte nog med det, utan Fredrik kom ihåg att fråga om spisskydd. De sa att det tillhört spisarna, men att det nog slängts i de flesta kök eftersom det är så få som har barn här. De skulle i alla fall titta om de kunde hitta någon. När Fredrik berättade detta började kugghjulen i min hjärna att röra på sig. Vi flyttade in i mars 2008 och då hittade jag en metallbit i städskrubben. Eftersom den såg ut att vara i ugns-storlek satte jag den bara längs nederdelen på ugnen. Och jodå, där satt den såklart kvar. Så nu är den på sin rätta plats vid spisen, och vi slipper riskera att Elina spontant slänger ut med armen på en platta. Drar hon fram en stol och ställer sig intill spisen så når hon ner, men förhoppningsvis är vi ju i närheten när plattorna är varma så vi hinner hindra en olycka.


Men visst är det bra! Massa bra lägenhetsfix på en och samma gång! Tack älskling, och tack till SGS som bryr sig om hyresgästerna!

Av Emelie och familjen - 1 december 2010 08:00

Ibland får jag syn på små bebisar med glittrande smycken i sina öron. Jag tycker synd om dem. Är fullt medveten om att det är vanligt förekommande att ta hål i öronen på de små tjejerna i många länder, men det gör det inte rätt.Efter påtryckningar fick jag som 6-åring lov att ta hål i mina öron. Jag vet inte ens om mina föräldrar visste att det finns bättre alternativ, men detta gjordes hur som helst med så kallad håltagningspistol. Smyckena sliter sig igenom vävnaden i örat med otrolig hastighet. Det smäller till och sen så sitter (i mitt fall) plastsmycket fast där i 6 veckor. Vi höll de nytagna hålen så rena som möjligt med desivon, vilket inte heller är att rekommendera eftersom det är uttorkande.På det stora hela gick det bra, inga ordentliga infektioner under läkningen och hålen har heller inte flyttat på sig, vilket kan vara ett problem när små växande barn blir piercade.Däremot var jag för ung för att kunna ta hand om pieringarna ordentligt. Jag var kanske 7-8 år när jag en sommar hade örhängena för hårt fastsatta. Bakstyckena på mina örhängen hade borrat sig in i öronen och var mer eller mindre inkapslade inne i hålen. Vi fick ut dem, men det gjorde fruktansvärt ont. Än idag har jag stora hål/ärr på baksidan av öronen och måste vara försiktig så att inte bakstyckena åker in igen. Nu snackar vi nästan 20 år senare!!!Jag inser att det bara är en tidsfråga innan jag själv kommer få frågan och tjatandet om hål i öronen från Elina. Idag har jag 7 öronpiercingar och en övrig (samt ett antal igenväxta övriga) och har varit med om välgjorda likaväl som dåligt gjorda "professionella" piercingar.Om ditt barn tjatar och du överväger att ge med dig, så se till att göra det ordentligt. Det är värt att gå till en välkänd piercare och lägga några extra kronor på håltagningen för att slippa problem med infektioner och förflyttningar. Metallallergi är också ett problem som kan uppstå om man använder metallsmycken i huden i ung ålder.Men för bövelen, pierca inte en bebis som inte ens har möjlighet att säga nej!

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Skapa flashcards