Alla inlägg under april 2012

Av Emelie och familjen - 26 april 2012 19:43

En bra kväll i hushållet:Fredrik lagar lite halvfabrikat medan jag och Elina leker med play-doh. Sedan äter vi maten, lite hastigt visserligen eftersom Fredrik sedan ska iväg på träningen.När vi inte längre är hungriga så föreslår jag för Elina att hon ska ta ett bad. Skumbad är det som gäller förstås. Hon leker och plaskar. Jag passar på att ringa till mina föräldrar en stund. Hjälper därefter Elina att tvätta håret, vilket går nästan helt utan protester. När hon sedan fryser och vill komma upp så virar jag in henne i en handduk och sätter henne i soffan. Medan hon tittar på barnprogram så klipper jag hennes naglar. Det går jättebra, behöver bara hota om tv-avstängning ett par gånger. Efter att naglarna blivit härligt o-vassa vill hon se på Kalle Anka, "med täcke och kudde - och tandborsten" Så jag hämtar tandborsten och borstar hennes tänder, sedan får hon täcket och kudden i soffan. Hon somnar alltid i soffan numera, så bär vi in henne i sovrummet senare. Nu ser hon på sitt favorit-Kalleavsnitt och efter det här kommer jag stänga tvn. Hon är så trött så hon kommer nog inte vara vaken länge till.Väntar på att Fredrik ska ringa efter träningen så att han kan handla lite frukost till imorgon. Själv ska jag sitta här framför datorn och slappa tror jag, eller ta tag i ett projekt som jag påbörjat. Vi får se. En mysig kväll är det vilket som. Gillar när det knappt är något bråk med Elina.Torsdagar är bra också, för fredagen är ju bara nedräkning till helgen ändå, och sen har man några ljuva helgdagar framför sig. Oändliga möjligheter till stordåd!

Av Emelie och familjen - 18 april 2012 11:34

Måste bara börja med att säga att vi vaknade till ett vitt Göteborg igår. 17 april och snö. Visade sig att det snarare var hagel, men av temperaturen att döma kunde det nog ha kvittat. Sådär, då finns det nedskrivet för framtiden.


Vad jag egentligen tänkte skriva om är färdigrätter. Ni vet såna där som man köper i frysdisken i affären och sedan äter lite skamset efter att ha värmt maten i micron några minuter.

Just nu är det bara Karins lasagne från Familjen Dafgårds som går att äta. Den är till och med god, även om jag snabbt blir hungrig igen efter en sådan lunch. Idag testade jag Findus motsvarighet: Dagens lasagne. Inte alls samma kvalitet. Vem gör en helt smaklös bechamelsås? De hävdar att det är ost i såsen, men det är jag tveksam till.


Om jag ska rekommendera någon rätt så är det FELIX skaldjurssoppa. Underbar! Man får se till att köpa en fralla till, för mättnadskänslan är obefintlig.

Felix pajer brukar jag inte heller bli besviken på (annat än att de fort är uppätna), särskilt tacopajen är god.

Findus har faktiskt en ostschnitzel som smakar bra, men potatisen är lite oljig.

Familjen Dafgård har en portion med kåldolmar som är smaskig, fast jag förstår inte varför de har potatismos till istället för kokt potatis?


Vad har du för favorit? Eller lyckas du alltid få med en matlåda hemifrån, eller kanske köper ute-lunch?


Av Emelie och familjen - 1 april 2012 21:35

Fortfarande ropar Elina efter nappen när hon är ledsen. Funderar på hur ofta hon egentligen stjäl/lånar andra barns nappar på förskolan. Vi slutade med napp i julas, så nu har det gått drygt tre månader sedan hon hade napp hemma. Förstår inte riktigt varför hon gråter efter napp.

    

Så här ser den lilla ängeln ut just nu. Har sovit på soffan de senaste nätterna. Tycker att det är helt okej om hon vill somna i vardagsrummet, men nu i helgen har det inte ens varit okej att lägga över henne i sängen efter att hon somnat. Soffan är ju mycket smalare än hennes säng, så jag är rädd att hon ska falla ner på golvet. Brukar sätta soffbordet i vägen, men då kanske hon känner sig instängd istället.


Vi har haft en lugn helg hemma. Jag har försökt plugga en del, men det har gått trögt. Ska presentera mitt arbete (delvis, inte slutpresentationen) på tisdag och kommer inte riktigt överens med presentationsprogrammet. Det är snyggt, men inte så funktionellt som jag hade hoppats på. Får försöka knyta ihop det imorgon. Kommer bli en intensiv dag.


Ser verkligen fram emot långledigt under påsken! Kan behöva samla krafterna känner jag. Efter påsken är det ju verkligen vår, och bara ett par veckor därefter kommer cortège-bygget igång, får försöka gå förbi någon dag och känna av den härliga stämningen. Vips kommer det sedan vara valborg och i maj ska jag skriva sammanställningen av mitt arbete. Plötsligt är det juni och jag är (typ) klar med skolan. Sommar och avkoppling. Jösses vad jag längtar!!

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards