Alla inlägg under juli 2011

Av Emelie och familjen - 18 juli 2011 22:11
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Emelie och familjen - 13 juli 2011 00:36

Med hopp om en mer harmonisk familj som umgås ordentligt så har vi infört tv- och datorförbud för alla familjemedlemmar under Elinas vakentid från kl 09:00 samtliga dagar. Det är faktiskt svårare än man tror. Vi är alltför vana vid att kolla upp saker lite titt som tätt.

Idag fick jag i alla fall dispens för att kunna leta lite recept.


Imorgon har vi planerat in att vi ska åka till Borås djurpark och på torsdag kommer vi ha fullt upp med firande av Elina. Hon har nu stenkoll på att hon kommer få tåta (=tårta), jongej (=ballonger) och keet (=paket) samt räknar upp släktingarna som ska komma.


Sovdags för min del nu, de andra två sover sedan länge. Hoppas att liten tar sovmorgon imorgon, två kvällar i rad nu har hon lagt sig sent, vaknat tidigt och tagit lååånga sovstunder under dagen för att kompensera för sömnbristen. Så kan vi inte fortsätta!

Av Emelie och familjen - 10 juli 2011 12:37

Vi har haft en skön helg. Igår var vi på en efterlängtad middag hemma hos Christian. Även om det egentligen var en vuxenmiddag så fick Elina följa med. Tror nog att det kan vara nyttigt att få hänga med på sociala tillställningar redan i tidig ålder. Jag har inget minne av att mina föräldrar lät oss ha barnvakt särskilt ofta, och därmed insåg man så småningom att det inte är okej att härja runt hur som helst när det är kalajs. Elina skötte sig jättebra igår tycker jag. Kan nog visserligen tacka M för det också. M blev målet för Elinas ständiga "KOM!" under kvällen, så jag och Fredrik slapp springa efter Elina hela tiden och tjata på henne "Gör inte si, gör inte så", vilket det känns som vi annars gör konstant.

Måste ju berätta om maten!! Oj, oj, Christian hade verkligen överträffat sig själv.

*Inledde med sniglar i smör och massvis med vitlök i en stor parmesanfriterad skogschampinjon. Det var nog min favoriträtt under kvällen - och vi fick massvis av sniglar! Också Elina åt med god aptit ett tiotal sniglar kanske. Den ungen har verkligen fått smaka på den mest udda maten redan.

*Som andra rätt blev det fylld hummer, verkligen gott det också. Alla de andra (utom jag och Elina) tyckte att det var den bästa rätten. Elina åt knappt någonting, kanske för att hon redan var ganska mätt då efter sniglarna.

Till båda de här rätterna fick vi ett vitt vin som faktiskt föll mig i smaken, annars brukar jag inte vara så jätteförtjust i vita viner.

*Huvudrätten var örtmarinerad oxfilé med klyftpotatis och rödvinssås. Till det serverades ett av de godaste viner jag druckit. Gillar de där kraftiga vinerna, men även om det här var riktigt bra så ligger det utanför vår prisklass:
Monti Garbi Ripasso (5328) Det var också lite lustigt när man insåg att vinet var äldre än Elina.

*Efterrätten bestod av vitchokladscheesecake (den bakade sorten) med blåbär och hallon. Ljuvligt, särskilt med det supergoda dessertvinet till:
Nivole (7787) som jag tyckte hade en riktigt kraftig smak av fläder - står som pärlande men jag tyckte nog att det var mousserande. Förbaskat dyrt för en halvflaska (och superdålig APK), men ett bra tips om man vill lyxa till det ordentligt någon gång.

Kalaset kostade alltså Christian en halv förmögenhet, men det uppskattades verkligen av oss alla! Det kommer bli svårt att äta "normalfint" efter den där middagen. Har lite ångest inför Elinas födelsedagskalas nu. Blir kanske korv med bröd bara för att slippa pressen.


Idag har jag gjort bagels som vi åt till lunch på klassiskt vis med lax och philadelphia. Jag var och handlade ensam på Hemköp och kom äntligen ihåg att lösa in mina checkar på Siaglass som jag vann förra sommaren (de går ut om två veckor så det var på tiden). En stor bytta med knäckglass och en liten med hallon-lakritsglass. Tack till Signerat Halland för den långlivade vinsten.

Av Emelie och familjen - 5 juli 2011 09:59

Nästa vecka fyller Elina år, och min förhoppning var att jag skulle hunnit fixa en lekspis till henne. Tyvärr finns varken tid eller redskap för att ordna en snygg hemma-version så nu sitter jag och tittar på köp-versionerna. I en perfekt värld hade vi haft råd med det här:

Kök, prairie - vitt med rosa detaljer

2299 kr från Blå Elefant


men huvudsaken är att det finns både spisplattor och diskho (för det leker hon mycket med på förskolan). Med tanke på ekonomin funderar jag dock på detta:

Lekspis i trä med vask - vit

999 kr hos Blå Elefant


som ju uppenbarligen är mindre, men å andra sidan får man lite redskap på köpet. Faktum är att det är svårt att komma under 1000 kronor även om man bygger eget.

Till födelsedagen lär det inte bli något kök hur som helst, framför allt för att vi redan lagt lite pengar på presenter, men till hösten ska vi nog lyckas köpa ett.

Vilket tycker ni är finast/bäst ur leksynpunkt? Är det värt de extra pengarna för drömköket?

Av Emelie och familjen - 1 juli 2011 19:12

Jag gjorde några pizzabullar som fick bakas medan vi åt middag.. och lekte med Elina.. och kollade på tv. Nej, jag gjorde inte mat för ett helt kompani. Det var bara åtta stycken, upptäckte dem när det började lukta lite konstigt i lägenheten. Tror inte att vi är så sugna på att äta dem sen.


   

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards