Alla inlägg under augusti 2010

Av Emelie och familjen - 27 augusti 2010 22:54

Det går inget vidare att blogga idag. Jag har varit tvungen att gå in i HTML-koden för att kunna skriva det här. Radbrytningar kan ni alltså glömma.
Nej, jag skojar bara. Jag har ju läst webbdesign så jag har bra koll på koderna.

Just nu har jag myskväll för mig själv och spenderar den med att sitta här framför datorn och läsa bloggar, brollopstorget.se samt aftonbladet. Snubblar över den HÄR artikeln om en tjej som gick en hel graviditet utan att veta om det. Lite då och då får man höra om sånt här och jag undrar för mig själv:
Hur går det till?
Antingen så är det ett otroligt lugnt barn eller så är mamman i total förnekelse. Själv hade jag aldrig kunnat missa 3-kilosbarnet som huserade i min mage. Böket och sparkarna är otroligt speciella och starka, inte går de väl att misstas för något annat? Nu är såklart varje graviditet individuell, men jag har aldrig hört någon som vetat om sin graviditet säga att de aldrig upplevt några sparkar.
En dag då Elina rörde sig i magen. Inte var det någon "godis-mage" för min del inte.

Bonusbild på mitt lilla hjärta.  

Av Emelie och familjen - 22 augusti 2010 23:39

Lillan är förkyld och ligger och hostar i sin säng. Tycker så synd om henne. Tog nyss beslutet att balkongdörren i sovrummet får hållas stängd i natt. Även om det blir varmt som en bastu inne så kan det vara värt det om det gör att Elina (och resten av familjen) tillfrisknar snabbare från nästäppa, halsont och hosta.


Jag har knappt varit ute på flera dagar. Det är inte motiverande att gå på promenader eller vara ute och gunga när jag vet att jag borde sitta framför böckerna. Huvudvärken ligger och väntar på att få explodera pga syrebristen, kaffekonsumtionen och allt godis-socker. Om jag får sova lite i natt så ska jag avsluta studierna lite tidigare imorgon och gå ut en sväng framåt kvällen. Det har minsann inte blivit många timmars sömn de senaste nätterna. Jag har somnat vid 3-tiden. Elina har vaknat senast 4 och krävt att få sova hos oss, men väl i vår säng ligger hon och nyper mig så att jag tvingas ta bort hennes händer från min armhåla/ansikte/hals/nyckelben. Således har ingen av oss fått sova på ytterligare 1-1½ timme. Ett par timmar senare är det morgon och Elina bestämmer sig för att gå upp. Fredrik tar henne medan jag totalignorerar dem båda två. Själv sover jag vidare en eller ett par timmar till och släpar mig upp till dagens första kaffemugg. Såhär kan vi inte fortsätta!

Alternativ 1: Elina går igenom någon fas för att hon är sjuk eller ska ha tänder. Det går över av sig självt.

Alternativ 2: Jag sover med polojumper och rånarluva så att hon inte kan nypa mig på nätterna.

Alternativ 3: Vi låter henne vara kvar i sin säng storgråtandes tills hon somnar av utmattning.

Alternativ 4: Jag sover på soffan så får de klara sig själva.


Svårt val det där.. Nu ska jag i alla fall hoppa i säng. Tänker inte vara uppe till 3 i natt, det är en sak som är säker.

Av Emelie och familjen - 21 augusti 2010 01:39

Klockan har verkligen passerat läggdags, men jag lyckas inte somna. Det är såklart väldigt irriterande eftersom vi som vanligt kommer bli väckta av Elina vid sju-tiden. Sitter här istället för att ligga och vrida mig i sängen. Avskyr att behöva ligga i mörkret och vänta på att bli trött. Då tar jag hellre tag i de tankar som snurrar runt i huvidet. Exempelvis funderar jag på om min föräldrapenning verkligen beräknats rätt så jag slängde iväg ett mail till dem nu. Jag har massa andra småsaker som jag borde ta tag i också men det blir lätt att det skjuts på framtiden när tentorna nalkas. Jag fick mitt schema inför första läsperioden i början av veckan, men har ännu inte hört av mig till förskolan för att anmäla Elinas tider. Skäms gör jag.. Borde också slänga iväg ett mail till en gammal lärare och höra om det går att få ut övningstentor inför fredag. Jag kan ärligt säga att jag är riktigt orolig över hur det kommer gå för mig. Inte många dagar kvar nu.


Det finns så mycket annat som jag skulle vilja göra också. Ta tag i att slipa köksbordet, sticka en vintermössa till Elina, läsa IKEA-katalogen etc. Sånt är ju naturligtvis sekundärt till skolarbetet.


Man kanske skulle ta och ge sängen ett nytt försök. Hoppas jag lyckas somna.

Av Emelie och familjen - 18 augusti 2010 22:40

Med en ynka vecka kvar till tentan har jag smått panik. Som vanligt tror man att läget är under kontroll tills man faktiskt går igenom det som behöver läras in. Då inser man att tiden inte kommer att räcka till. Tur att det i alla fall är en kurs som jag känner att jag kommer ha användning för. Det jag lär mig nu kommer alltså inte att vara i onödan. Hoppas bara att jag klarar av att lära mig tillräckligt för att få godkänt på kursen.


Vi höll på att bli galna här i morse. Fredriks dator vägrade starta. Jag började nästan gråta av uppgivenhet. Efter ett tag startade vi upp den på ett annat sätt och då gick den äntligen igång. Nu vågar vi inte stänga av den igen. Jag förstår verkligen inte vad vi gjort för ont som bara har prylar som går sönder.

Min mobil har i alla fall levt ett tag nu, och Fredriks telefon mår bra sedan han gjorde en återställning på den. Alla telefonnummer försvann dock.

Av Emelie och familjen - 17 augusti 2010 16:04

Ett tag nu har vi varit ute efter en ny barnvagn, helst en lätt och nätt dito men ändå med suflett och liggläge. Jag blev kär i en vagn, fast den var lite väl kostsam för vår lilla budget. Alla andra sulkys vi kollat på har haft för små hjul eller på annat sätt varit otillräckliga.


Nu till det underbara i den här historien! Med hjälp av många hjälpsamma människor har vi lyckats få vår drömvagn. Den har rest från USA till Stockholm och sedan ner till Göteborg. Vi är oerhört tacksamma för att vi fått all denna hjälp. Jag vill inte skriva ut era namn här, men ni vet ju om ni varit med och släpat på paketet. Tusen tusen tack!!   


   

Av Emelie och familjen - 14 augusti 2010 22:32

Som 13-åring ingick jag en pakt med två vänner. Den innebar att vi skulle hjälpa varandra om någon av oss blev mamma innan 15-års ålder. Nu var det såklart ingen utav oss som blev förälder så tidigt, men det visar ändå att jag tidigt funderade på en framtid med barn. Jag har aldrig haft någon önskan om att "leka av mig" innan jag bildat familj.


Jag och Fredrik hade knappt hunnit bli ett par innan vi fick oss en skrämselattack då min mens var sen. De få dagarna då vi inte visste hur det stod till hann många tankar flyga genom huvudet. Skulle det här kunna vara ett förhållande som håller? Är jag redo att bli mamma nu? Är Fredrik redo att bli pappa nu? Skulle jag klara av att avbryta en graviditet bara för att det kanske inte passar in för tillfället? Som tur var behövde vi aldrig ta något avgörande beslut då, men tankarna fanns kvar. Ett drygt år senare slängde vi skydden. Jag jobbade då på studentkåren, vilket åtminstone skulle hjälpa mig komma ur grund-ersättningen från försäkringskassan den dag jag skulle få föräldrapenning.

Min mens har alltid varit oregelbunden, så tillslut fick jag nog och vände mig till gynekolog som skrev ut blödningsframkallande läkemedel, för att kickstarta igång en mer regelbunden ägglossning. Det fungerade inte, så till sommaren 2008 fick jag äntligen påbörja en ägglossningsstimulerande medicin. Sommaren passerade utan att det skedde något, och hösten med årsdagen av försöken skrämde mig. Medicinering, höstdepression och det ena misslyckandet efter det andra höll på att förstöra vårat förhållande. Då äntligen i oktober kom lyckobeskedet och de två strecken på stickan.


Varför berättar jag det här nu? Jo, jag försöker förklara vilken tur vi haft ändå. Många tar för givet att de ska kunna få barn och väntar alltför länge med att försöka.

Idag har jag fått beslut om studiemedel och insåg då att Elinas omkostnander troligtvis kommer betala sig själva. Vi får barnbidrag och bostadsbidrag (vilket Fredrik annars är för gammal för, men med ett barn i hemmet får man pengar!?) och nu får jag även tilläggsbidrag till studiemedlet.

Jag är glad att vi vågade bli föräldrar nu!

Av Emelie och familjen - 13 augusti 2010 23:50

Elina har idag varit på sitt första barnkalas. Nu när vi inte hade sett de andra barnen på hela sommaren var det roligt att upptäcka att alla tjejerna nu också går och dansar omkring. Det blev ett riktigt mys-kalas! Men när föräldrarna var upptagna med annat passade ungarna på att busa allt vad de kunde. Elina (som av någon anledning gillar att leka med dörrar) hade stängt in sig i sovrummet och resten av småtjejerna letade upp doftblocket till wc:n som de sög lite på. Mumma! Bara grabben som var lydig och lekte på egen hand.

Lillan fick med sig en gottpåse hem, och mestadels av innehållet är redan slut. Riskakorna var hon däremot inte så förtjust i tydligen, men det gjorde inte mig något för de gillar jag, hehe. Äpple-kanelsmak. Söta mamman J gav oss också en hel kasse med barnmat så nu lär vi inte behöva köpa det på ett bra tag.


Fredrik jobbade sin sista dag på "sommarjobbet" idag. Alltså, det är hans vanliga jobb men nu var det särskilt inbokat som sommarvikare. Vi firade genom att gå till indiska restaurangen på hörnet. Det finns nog ingen restaurang som är så familjär! Mannen som har den är så underbar och maten är superb. Han frågade om det var min mamma jag var där med senast (i tisdags) för han tyckte att vi såg lika ut. Japp, mamma och bror svarade jag. Liten bror, tyckte indiern. Hihi, ja.. Charlie är ju både lång och biffig, vilket restaurangägaren inte är, så det var ju en lustig kommentar. Han blev också förvånad över att Elina hade fått smaka på lammgrytan i tisdags, men min lilla tjej har bara reagerat på stark mat en enda gång. Då var det en ratatouille från buffén på Åhlèns som jag inte hade provsmakat innan jag gav den till Elina. Trodde inte i min vildaste fantasi att maten där skulle vara så välkryddad att Elina rynkade på näsan.


Nu läggdags. Hoppas att Elina sover längre än till 6 imorgon bitti. Jag vill inte behöva gå upp om 5½ timme.

Av Emelie och familjen - 13 augusti 2010 07:02

Det här fungerar inte längre!

När vi nu har möblerat om och min egna dator fungerar alltmer sällan så sitter jag hellre vid Fredriks dator när jag är inne på internet. Saken är bara den att datorskärmen här är helt otroligt dålig. Siffror och vissa bokstäver går inte att tyda, så suddigt är det!

Jag tycker egentligen inte att vi har råd att köpa ny skärm, men det är ju inte bra att förstöra synen om det kan avhjälpas av ett par tusenlappar.

Idealt hade varit att få testa den här http://www.smartson.se/testpilot-lg-monitor.html så hjälp mig nu hålla tummarna för att vi blir utvalda. Om du inte känner för att hålla tummarna så kan du anmäla dig själv till att bli testpilot, men skynda - anmälningtiden går ut idag!

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Skapa flashcards