Alla inlägg under maj 2010

Av Emelie och familjen - 31 maj 2010 09:38

Jag har börjat gå upp i vikt igen!! Vad fasiken, det här är inte bra. Kan man köpa sig lite karaktär till ett bra pris? Måste sluta med alla dessa sötsaker, och nu när det är glass-säsong får jag faktiskt ta och införa lite restriktioner. Dessa regler gäller från och med NU! 1 glass eller 1 bulle, eller 100 gram godis antingen fredag eller lördag. Det är allt! Inga mer snacks förutom det. Sedan försöka dra ner på portionerna i övrigt också. Kanske köpa lite mer vattenmelon att ha till efterätt? På så sätt sparar man ju lite plats i magen under middagen så att man kan glufsa i sig av denna ljuvliga frukt.


I helgen har vi frossat med ostar. Tror aldrig jag ätit så mycket ost förr. Gott, men inte så nyttigt när man bara kompletterar med fikon-kaka och scones.


Borde också ta tag i mitt frukostätande igen. Oftast blir det bröd med mjukost, men egentligen tycker jag ju inte att det är gott! Bättre tycker jag om vaniljfil med müsli, men det är ju inte heller någon höjdarfrukost egentligen. Bröd och liknande känns som det sväller i munnen på mig när jag äter på morgonen, så någon stabbig mat kan jag inte laga till mig som frukost. Kanske satsa på turkisk yoghurt och frukt? Kan det vara tillräckligt?

Av Emelie och familjen - 26 maj 2010 21:34

Hur folk ser ut i vardagen skiter jag fullständigt i. 40 eller 140 kilo spelar ingen roll. När det kommer till tv-reklam, reklampelare och framför allt mode-kataloger så spelar det dock roll hur modellerna ser ut!


Syftar just nu på Din Sko som har en aktuell tv-reklam med gladiatorskor. Har ni sett tjejens ben?! Om man är sko/fotmodell så får man väl för tusan ha lite benmuskler också! Det är faktiskt inte snyggt med dessa spinkiga, totalt otränade tjejer. Usch.

Av Emelie och familjen - 26 maj 2010 21:19

Krångel med försäkringskassan. Fattar inte varför de har gjort det så svårt att begära föräldrapenning. Jag får ringa till dem i veckan och försöka reda ut den här härvan. Jag har begärt fler dagar än jag har kvar, så jag får väl ta ut lite färre dagar i sommar. Mindre pengar, men men inget att göra något åt.


Fått plats på förskola nu i alla fall. Inte där vi hoppats, men det blev det näst bästa. I närheten - däremot är det ett stort ställe med ca 70 barn. Blir säkert bra i slutändan. Fattar dock inte hur vi ska få ihop det tidsmässigt under inskolningen. Har inte fått plats förrän 30 augusti, så inskolningen kommer vara samtidigt som skolan börjar för min och Fredriks del.

Sen vill de ha schema för Elinas tider också.. hm, jag kommer inte veta mitt eget schema förrän strax innan terminstart och Fredriks tider vet vi aldrig något om eftersom han blir inkallad till jobb med MYCKET kort varsel. Vet inte riktigt vad vi ska skriva.. måste skicka in papprena den här veckan så det är lite förvirrande just nu.

Av Emelie och familjen - 23 maj 2010 16:22

Hittade en film som filmades i september. Så liten hon var.

Av Emelie och familjen - 23 maj 2010 14:52

Till min födelsedag bakade jag hallonmuffins med chokladlakrits-fluff. Minns inte det exakta receptet, men det här är liknande i alla fall:

Muffins, 12 st

5 dl mjöl

3,5 dl socker

1,5 tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

0,5 tsk salt

2-3 ägg, beroende på storlek

1,5 dl vatten

1,5 dl mjölk

0,25 tsk vinäger

3 msk olja

en förpackning med frusna hallon, eller ännu hellre motsvarande mängd färska

Blanda de torra ingredienserna i en skål, lägg sedan i resten av ingedienserna och rör om. Allt i samma skål alltså, praktiskt va? Rör försiktigt ner hallonen. Fyll muffinsformarna till hälften. Grädda i 175 grader celsius i 15-20 minuter. Känn med sticka så att kakorna är torra.

Fluff

3 dl grädde

180 gram Fazer Salmiakki eller Plopp lakrits

Värm upp grädden tills den kokar. Ställ av den från värmen eller sänk till låg temperatur tills den inte längre kokar. Lägg ner lakritschokladen och rör om tills allt är smält. Låt gräddblandningen svalna ordentligt i kyl, gärna över natten. Vispa grädden hårt och lägg i sprits. Täck muffinsen med fluffet.

Pynt

strösocker

hushållsfärg, gärna röd

Lägg socker på ett fat. Droppa över lite färg och rör runt tills allt socker är infärgat. Låt torka om det är väldigt blött. Strö över fluffet.


Så här blev mina muffins. Bilden är tagen med mobilen, så någon ideal-bild är det väl inte direkt.

 

Elina fick leka i grus igår. Det tyckte hon var jätteroligt och fyllde händerna med småsten om och om igen. När vi var hemma vid 22:40 var fortfarande inte musiken färdig här (det höll på ca en timme till), så det blev till att försöka söva Elina trots att väggarna skakade av den höga musiken. Jädrans idioter, de hade skrivit på lapparna att det skulle vara slut 22:30. Vi är inte enda barnfamiljen här heller, så lite onödigt är det faktiskt att inte följa de tider som satts upp. Jaja, det är bara en gång om året så jag tänker inte klaga. Till nästa år bor väl inte kvar ändå. (Hm, minns att jag tänkte samma sak förra året)

Det blev mer hattprovning idag. Tjejen matchade kläderna med en kritstrecksrandig hatt i svart och vitt. Gulligullet!!

    

Av Emelie och familjen - 22 maj 2010 17:33

Det är konsert-fest här nere på gården idag. Trevligt med livemusik, men det blir högt ljud. Vi flyr fältet snart och grillar på Chalmersområdet ikväll.


Fredriks finger fick en smäll i onsdags på träningen. Idag tog han bort tejpen som fingret varit lindat i. Förstora inte bilden om du är känslig. Nagelbandet har vuxit fast på rätt ställe igen, men huden är inte på plats så bakom nagelbandet ser man mer av nageln. Ser ganska äckligt ut, men det är nog inte skadat permanent i alla fall.


Gullungen hittade pappas hatt och lekte titt-ut.

       

Av Emelie och familjen - 22 maj 2010 00:03

Läskig dag idag. Jag var yr och svimfärdig största delen av förmiddagen. Ett par gånger var det riktigt illa och jag trodde att jag skulle tuppa av. Efter ett par rejäla glas vatten och lite lunch gick det över, så jag kunde följa med Fredrik och Elina till BVC. Oj oj oj så mycket beröm lillan fick för att hon är så tidig och nyfiken. "Testen" klarade hon också galant. Först skulle hon ta två klossar och banka dem mot varandra. Det tog ett tag innan hon vågade ta klossarna ur sköterskans hand, men när Elina väl hade dem i sina händer så slog hon ihop klossarna på en gång. Fingerfärdigheten var det heller inga problem med. Ett gem tyckte inte Elina var några problem att ta tag i. (Värre är det ju med små majskorn som alltid vägrar att ligga stilla, men det går det med.)

Runt 8,6 kilo och 72 cm är min lilla tjej nu. Fortfarande en liten plutt trots att hon är så stadig i kroppen.


Vi köpte bilbarnstol härom dagen. Skönt att ha fått det ur världen. Jag har varit väldigt velig gällande valet av bilbarnstol. Tittar man på dessa videos http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=5969 så ser man hur skrämmande dåligt konstruerade bilbarnstolar egentligen är. Verkar som BeSafe klarat sig bra eller bäst i alla tester jag läst, så en sådan var jag inställd på. Nypris? Ca 3200 kronor. Nu är det ju som så att jag och Fredrik inte äger någon bil. Inte fan vill vi slänga ut den sortens pengar på en sak som vi endast kommer att använda ett begränsat antal gånger (när vi besöker Elinas mor- och farföräldrar). Nej, så begagnat fick det faktiskt bli. Hellre hög standard på bilbarnstolen med risk för skador från föregående ägare, än att köpa en medelmåttig ny bilbarnstol. Tyget på den vi fick tag i är helt makalöst smutsigt och slitet, men men. Bara för det kom vi undan extra billigt. Dessutom fick vi den hemkörd! Väldigt vänligt av säljaren.

Av Emelie och familjen - 17 maj 2010 22:37

Ska snart gå och lägga mig, men tyckte att det kan vara trevligt att blogga lite först. I fredags fyllde lillan 10 månader, vi hade egentligen en tid inbokad på BVC men sköterskan ringde och avbokade så vi får gå dit på fredag denna vecka istället. Jag ser fram emot att få veta hur stor Elina blivit. Försökte väga henne här hemma och då landande vågen på ca 9 kilo.


Jag shoppade med Anna idag (eller rättare sagt, jag drog in stackarn i alla barn-butiker jag kunde hitta). Först klämde jag lite på barnvagn och bilbarnstolar, sedan blev det lite barnkläder inhandlade och sist tog vi en vända på Panduro. Tur att Fredrik har huvudet på skaft och packade ner en burk barnmat+sked i väskan innan jag gick för Elina blev jättehungrig när vi stod och väntade på värsttrafik bussen. Med mat i magen och lite frisk luft somnade hon gott i vagnen och sov ungefär 2 timmar medan vi var ute. Skönt för henne (och för mig)!

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards