Alla inlägg under oktober 2009

Av Emelie och familjen - 24 oktober 2009 21:30

Det var en vanlig höstlördag. Jag satt hemma och tittade på tv, Fredrik var iväg och anordnade Beerfest på Studenternas Hus. Till mitt tv-tittande drack jag upp det sista glaset vin som fanns i flaskan från gårdagen. Ett småbubbligt, sött rött vin som passade utmärkt som sällskapsvin (eller som denna dag, ensam-mys-vin). Klockan gick, och ganska precis vid ett-tiden på natten tyckte jag att det var dags att runda av och krypa ner i sängen. Jag väntade mig att lingonveckan skulle starta dagen därpå så för sakens skull tog jag ett graviditetstest. Jag hade köpt på mig ett helt gäng stickor och det är ju inte lönt att testa när mensen redan kommit igång. Den här kvällen var det däremot annorlunda. Halvslumrandes observerade jag hur färgmarkeringen rörde sig förbi stickan. Men vänta nu, där brukar det ju inte fastna något streck. Hjärtat hoppar till lite. Är det så? Är det två streck? Joo, det verkar onekligen så. Inte kan jag gå och lägga mig nu! Ringer upp Fredrik och frågar hur läget är. Tävlingen är över och de har lite kvar av städningen. Hm, okej.. men jag tycker att han bör raska på hemåt. Jag har tagit ett graviditetstest. Tystnad i andra änden av luren. Sedan ett oj, jaså. (Det är uppenbarligen folk runtomkring som inte bör lägga märke till någon reaktion). Så kom hem snart, tycker jag.

Tankarna snurrar, att gå och lägga sig kommer inte på fråga. Istället ställer jag mig och diskar. Ganska precis en timme efter föregående samtal ringer jag upp Fredrik igen. Han är på väg hem, men de har precis börjat gå så det dröjer några minuter till.

När han äntligen kommit hem visar jag honom testet, visst ser du två streck? Vi pratar och kramas så mycket vi hinner innan vi får besök av Martin och Sidde som ska sova över. Fredrik tycker inte att vi ska hoppas på allt för mycket, kanske visar testet fel? Morgonen därpå tar jag ett digitalt test. Det är nästan lika nervöst, men det tar inte lång tid innan ett plus dyker upp i det lilla testfönstret. Hela dagen går vi sedan runt och säger saker som "coolt" eller "galet".

 


Det är en vanlig höstlördag. Fredrik är iväg och anordnar Beerfest på Studenternas Hus. Jag väntar på att han snart ska komma hem. Framför mig står en flaska vin från gårdagen, en slatt vin ligger kvar på botten.

I vårat sovrum ligger en liten prinsessa och sover. Jag känner mig otroligt lyckligt lottad. För ett år sedan fick jag veta att vi ska ha barn. Vilket mirakulöst år det har varit!

Av Emelie och familjen - 23 oktober 2009 14:34

Fick i förmiddags ett ekonomiskt besked som var lite tråkigt, men jag gaskade snabbt upp mig och insåg att det finns värre saker som kan hända än att mista lite pengar. Då bestämde jag mig för att jag skulle bli gladare av att ta ett bad med Elina. Hon tyckte också om att plaska i vattnet idag. Lika roligt var det tydligen att komma upp ur vattnet och titta på när mamma duschar.

 

Av Emelie och familjen - 21 oktober 2009 21:04

Nu har jag plockat fram vinterjackan och vantarna. I fredags var det snöblandat regn här, och snö inåt landet. Helt otroligt, redan 16 oktober! Det är åtminstone ganska soliga och fina dagar numera. Man ska vara glad för det lilla.


Jag fick färdigsytt MT:n i Halmstad! Det var bra att jag lyckades med det, för den är bekvämare att bära inomhus än vad sjalen är. Dessutom kommer det vara lättare att sätta henne på ryggen i den här.

 

Med den rosa sidan utåt. Bild på den svarta sittytan finns på bilddagboken.


Elina sov knappt någonting i natt, så när vi imorse skulle göra oss i ordning för att gå på promenad med internet-mammorna var det nära att jag ställde in. Efter att ha tagit mig i kragen kom vi tillslut iväg, och det var nog bra för oss båda. Elina sov gott i vagnen ett par timmar och jag fick prata av mig gällande bebis-kräks och tygblöjor. Imorgon ska vi bara ta det lugnt och mysa i soffan.


Av Emelie och familjen - 14 oktober 2009 16:13

Åh, det här var helt klart det värsta jag varit med om sedan jag blev mamma! Kändes verkligen som vi misshandlade Elina när vi tillät sköterskan att sticka in nålar i lillans lår. De var ju säkert 3 cm långa och såg ut att göra jätteont. Elina skrek och skrek. Usch och fy. Kan lova att mina egna tårar brände bakom ögonlocken också. Kommer bli jobbigt att behöva göra om det om två månader.

När vi gått utanför BVC-huset somnade hon igen i vagnen, så det var ju bra åtminstone. Hon sover fortfarande (2½ timmar senare) så jag och Fredrik hann med att äta lunch ute, titta i en inredningsbutik och vandra hem. Mysigt att umgås utan att dela uppmärksamheten. Bilder från eftermiddagen finns på http://litenfamilj.bilddagboken.se



Tillägg 2009-10-14 16:44

Vi fick information om barnmat på BVC idag. Jag höll på att få dåndimpen. Hon är inte så stor att hon kan äta ännu. (och det kommer hon inte att bli heller Flört) Nej, men de rekommenderade tydligen att börja med smakisar någon gång mellan 4 och 6 månaders ålder, så än ett tag kan vi fortsätta leva i amnings-bubblan.

Av Emelie och familjen - 14 oktober 2009 10:00

Känns som det var igår jag senast skrev, men det har ju faktiskt nästan gått en vecka. Jag har varit lite förkyld de senaste dagarna, haft ont i halsen, hostat och varit täppt i näsan. Nu har vi köpt Bafucin i alla fall, så kanske lättar det lite snart. Lillepluttan verkar ha klarat sig från sjukdomarna än så länge.


I eftermiddag ska vi till BVC och vaccinera tjejen. Ser inte alls fram emot det. Vill ju inte att hon ska ha ont och eventuellt få feber. Hon fyller 3 månader idag också, stora tjejen.


Jag, Charlie och Elina var igår på IKEA och köpte lite småsaker. Mest köksredskap till Challe. Lite doftljus till båda hushållen slank också ner i påsen. Själv köpte jag tyg!! Har inte köpt tyg sedan vi sydde upp fiskarbyxorna så det var roligt och spännande. Fredrik sa att jag inte skulle köpa neongult eller cerise.. och vad fastnade jag för? Jo, gult och rosa. Oops. Kompenserade genom att köpa ett svart tyg också. Tänkte att jag ska kidnappa mammas symaskin i helgen och knåpa ihop en mei tai. En mei tai är ett bärdon, lite som en blandning mellan bärsjal och bärsele. En fyrkantig tygbit med långa band utstickande från varje hörn. De här tygerna köpte jag:

De mönstrade tygerna ska vara själva sittytan (fram och bak, vändbar är det tänkt) och det gula utgör knytbanden. Det finns ett antal sömnadsbeskrivningar på internet, men ingen av dem är optimal så jag tänkte hitta på lite själv efterhand.

Av Emelie och familjen - 9 oktober 2009 17:00

Elinas magdroppar har tagit slut så igår började vi med minifom istället för att se om det fungerar bättre för hennes mage. Till min stora förvåning sov hon hela natten! Från 00:20 till 07:40. Idag har hon varit glad hittills också. Får verkligen hoppas att det är minifomen som gjort det. Jag har inget emot att fortsätta ha en glad bebis.


Vårat avlopp i köket är äntligen fixat. Efter att ha haft totalstopp i två dygn har vi nu fått ordning på såväl proppen (mestadels orsakad av gammalt ris tydligen) och läckaget (rören delar på sig jättelätt). Hurra hurra! Nu slipper vi diska i badkaret. Det är ingen höjdare för ryggen kan jag lova.


Imorgon blir det lunch med mamma och Charlie på stan.


Har lagt in nya bilder på bilddagboken:

http://litenfamilj.bilddagboken.se

Av Emelie och familjen - 6 oktober 2009 15:18

Har tittat efter höstjackor till Elina och har verkligen fastnat för den här, den är ju supersöt och ser ut som en "vuxenjacka". Känner inte alls för att lägga ut 400 kr på en babyjacka, så jag får fortsätta leta efter något annat. Ville bara visa hur fin den är.

Jacka

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards