Alla inlägg under december 2008

Av Emelie och familjen - 28 december 2008 19:33

Efter julfirandet i Stockholm är jag nu tillbaka i Haverdal över natten. Blir farligt trött av att åka bil så länge.

Imorgon får jag äntligen träffa Fredrik igen, efter 9 dagar åtskilda! 


Pricken växer, och det känns att det töjs ut i magen. Har haft ont bakom naveln ett par dagar också, vilket resulterat i att naveln nu är ännu plattare än förut och delvis står ut framåt kvällen. Ca 8-9 cm lång är den lilla bebisen, ungefär som en tennisboll. Livmodern är tydligen som en grapefrukt. Det ger inte så mycket utrymme för den lilla att röra sig längre. Hoppas bara att den inte redan är rund som en boll :)

Av Emelie och familjen - 25 december 2008 16:36

Det blev ett par nya byxor! Det var dock inte lätt att hitta mammakläder i Halmstad. H&M hade bara mammaavdelning på Eurostop och dit orkade vi inte åka. Polarn och pyret hade några få jeans, men bara med liten mudd. Som tur var hade mamma sett att det finns en relativt ny butik med just mammakläder längst upp på Brogatan. Inte var det billigt, men mamma sponsrade. Hade jag gått dit själv så hade jag inte förstått att byxorna var expanderbara (ingen ful mudd alltså, utan de förlängs i sidorna). Jättesnygga svarta byxor av märket Paola Maria fick jag tag i. Jag kan ju säga att det var tur att jag hade dem på mig igår efter julmaten, några andra byxor hade jag inte fått plats i.

Av Emelie och familjen - 18 december 2008 18:10

Har roat mig med att sätta ihop ett mag-montage. Från vecka 5 till vecka 12, dvs från att vi fick veta att Pricken är på väg till dagens datum.

Nog har magen blivit större! Ska försöka köpa eller få ett par nya byxor innan jul. Blir nog någon sorts tunika/klänning sen till nyår, tillsammans med ett par rymliga leggings. Kan ju inte gå med hårsnodd i byxknappen hela vintern (eller ens några veckor till, dragkedjan skaver mot magen när byxorna är öppna).


Förresten, alla bilder är tagna på morgonen.. är betydligt mer svullen på kvällarna. Hur ska det här sluta?

Av Emelie och familjen - 15 december 2008 23:10

Den här veckan får de små händerna fingeravtryck. Tänk att kroppen är som en husmus, och att musens små tassar har fingeravtryck. Ungefär så är det, helt otroligt. När veckan är slut är den största missfallsrisken statistiskt sett över. Moderkakan tar nu över tillförseln av näringsämnen till bebisen. Efter nästa vecka har vi också passerat den första trimestern. Fort går det!


Frågade i morse Fredrik om han tyckte att jag såg gravid ut i tröjan som jag hade på mig (vill inte att det ska synas på föreläsningarna). Hans svar var kort och gott; ja. Fick byta till en fluffig hemma-tröja istället. Tur att det är sista veckan jag behöver dölja det, sen är det jul och därefter kan vi berätta för alla.


/Emelie

Av Emelie och familjen - 8 december 2008 21:48

Det händer mycket med pricken den här veckan. De yttre könsorganen börjar bildas och bebisen kan svälja och kissa ut fostervatten. Irisen bildas, så snart har lillen en egen ögonfärg. Fingrarna kan redan reflexmässigt greppa och på de små fingrarna bildas naglar!

4-6 cm är pricken under veckan, inte alls längre stor som en punkt på ett papper (vilket arbetsnamnet pricken kommer ifrån) utan som ett plommon i storlek.


Tror och hoppas att tröttheten börjar avta så smått. Kan också vara att det precis varit helg och jag kunnat koppla av, men jag ser fram emot att inte känna att jag behöver ta en tupplur hela tiden.


Magen är så svullen på kvällarna att Fredrik tror att jag går runt och spänner ut den bara för att se mer gravid ut, men så är inte fallet.. Synd att det bara är tarmarna och inte pricken.


/Emelie

Av Emelie och familjen - 5 december 2008 11:15

Varken jag eller Fredrik har föreläsningar idag, så nu sitter vi bara hemma och myser i datorrummet. Kom imorse på att det inte ens är 3 veckor kvar till jul. Börjar definitivt bli dags att köpa julklappar. Ska bara komma på ungefär vad folk kantänkas vilja ha.


Igår var vi på vårat första besök till mödravårdscentralen. Fick diverse frågor om min och min släkts sjukdomshistoria och tog ett gäng prover. Fredrik fick bra mycket mindre frågor, men det var väl ganska väntat.

Nästa besök (med den "rätta" barnmorskan, som vi sedan ska ha resten av tiden) blir 18 februari.

Ultraljud bokades in till 5 februari, på Östra. Känns som om de borde kunna göra ultraljud på Sahlgrenska också, men men. Kan tänka mig att tiden går ganska snabbt till februari, innan dess ska ju jul, nyår och tentor avverkas.


/Emelie

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards