Alla inlägg under oktober 2010

Av Emelie och familjen - 27 oktober 2010 09:34

Elina kunde inte hålla sig, så hon gav Fredrik hans farsdagspresent ett par veckor i förväg. (Okej, okej.. det var jag som inte kunde hålla mig) Ville så gärna se vad han tyckte om presenten. Han är ju inte känd för att använda smycken, så just därför var det roligt att ge honom en så oväntad present.

 

Armbandet sitter här på min handled, passade på att fotografera lite medan Fredrik var på träningen igår. Hm, det är därför jag har hans förlovningsring på min tumme också.


Tror att han gillar det, men han behöver nog lite tid för att vänja sig.

Av Emelie och familjen - 26 oktober 2010 15:16

Nu får jag ligga lågt med LCHF ett tag. De närmsta månaderna kommer vi ha det knapert med pengarna så då är det bäst att få billig bukfylla av potatis och bröd.

Invigde sparsamheten genom att baka bröd igår. En hel plåt blev det. Fyra bröd behöll vi, men eftersom vi har snålt med frysutrymme fick Charlie två av bröden. Hela brödbaket gick på ca 20 kr. Nybakat är ju så otroligt gott! Vi smäckte i oss en hel ruta på kvällen. Fredrik räknade imorse ut energiinnehållet per brödskiva. Runt 165 kcal. Då räknade vi åtta skivor per ruta.


Kommer fortsätta undvika pasta däremot. Det är inte jättemycket dyrare med blomkål än med pasta, men mycket nyttigare! Så ikväll blir det italiensk ostsoppa med blomkål.


Eftersom jag ändå tagit lite bilder på maten jag ätit den senaste tiden tänkte jag att ni kan få se det också.

Omelett som jag och Elina blev mer än mätta på. De dära muffinsarna jag gav er receptet på.   Pytt-i-panna med zucchini och farligkorv falukorv. Grönsaksgratäng och lax i sås. 

Fredagsmys med ost och vin.

Standardfrukost. Kaffe, turkisk yoghurt och varma bär.

Av Emelie och familjen - 23 oktober 2010 11:17

Så smått försöker vi jag få Elina att vänja sig av med nappen. Har inget emot att hon använder den nattetid eller vid avkoppling i vagnen, men att springa runt med napp hela dagarna är ingen höjdare. Dels oroar jag mig för hur tänderna växer, men framför allt så hör man inte vad hon försöker säga. Det är svårt att lära henne uttala saker korrekt just nu.

Hittills går det sådär. Hon är lite gnällig (fast inte så farligt som senaste veckan då kindtänderna kliat i hennes tandkött) och försöker ersätta nappen med mat. Känns lite som rökavvänjning för barn. Det bara SKA finnas någonting i munnen på henne. Alla russin hon petar i sig kommer nog resultera i ett ordentligt sötsug sen istället. Ska ta och köpa lite mer färsk frukt som hon kan smaska i sig.

Denna sorts bild snart ett minne blott? 

Av Emelie och familjen - 21 oktober 2010 14:02

Lycka är att smaka på chokladbolls-smet och inse att man hellre håller sig tills matmuffinsen är gräddade. Hurra för att slippa sötsug! Har nog ALDRIG hänt att jag lämnat chokladbollar. Elina tyckte att det var roligt att kladda ett tag i alla fall.

 


I ugnen står alltså nu mitt muffins-experiment.


LCHF-muffins

2 ägg

0,25 dl grädde

2 msk crème fraice

1 tsk bakpulver

2 dl riven ost

½ dl strimlad skinka

lite riven rödlök

salt och peppar

Dela upp i 4 stora muffinsformar. Grädda i 175 grader, hittills okänd gräddningstid (chansar på ca 20-25 min).

Av Emelie och familjen - 18 oktober 2010 23:27

I högerspalten (amen ni får ju scrolla ner lite) har jag nu lagt till LÄNKAR. Här kommer önskelistor till tomten att läggas upp. Fyller på listorna allt eftersom. Hittills är det inte så mycket, men jag ville bara testa ifall det verkligen skulle fungera. Bara 3 saker på min lista än så länge.

Elinas önskelista kommer också snart!


Edit: Se där, nu flyttade jag upp länkarna för er skull. 

Av Emelie och familjen - 18 oktober 2010 13:23

Med Elina på förskolan och Fredrik i skolan med tentaplugg fick jag laga lunch på egen hand idag. Det blev en halloumisallad med pastrami och en dressing gjord på turkisk yoghurt, smörgåspickles och dill.

Mumsigt!

 

Av Emelie och familjen - 17 oktober 2010 11:14

I onsdags var det International Suit Up Day och jag klämde ner mig i mina kläder-från-förr. Låt oss säga som så att jag inte riktigt drar storlek 36 i kavajer längre. Det var tight, men jag fick tillfälle att testa min nya deo!

 

Det är en mineralsaltsten. Det känns otroligt mycket bättre att använda naturliga produkter än alla konstgjorda prylar som vi kletar in våra kroppar (och hår) med.

Resultatet? Över förväntan! Efter en dag i skjorta och kavaj luktade det ändå bara svagt av metall i armhålorna. Senare dagar har jag kunnat känna liiite naturliga dofter, men lät Fredrik sniffa också och han tyckte att det luktade Emelie. (Tolka det hur ni vill   )



Länge velade jag fram och tillbaka på huruvida jag skulle raka benen denna dag. Det slutade med att jag gjorde det.

Jag skulle så gärna vilja vara den som vågar visa mig i hela min naturliga kvinnlighet - MED hår på benen, men jag klarade inte av de eventuella avsmaksblickarna det kunde genererat. Jag minns ju själv hur jag tänkte för sisådär tio år sedan. "Ska det vara så svårt att orka ta bort håren innan man går ut bland folk?" Inte hade jag då en tanke på att tjejen i fråga kanske gjort ett aktivt val att gå emot de onormala förväntningarna man har på sig. Det gäller för övrigt både tjejer och killar. Det anses inte normalt med kroppsbehåring. När såg du senast en ung kille med en rejäl matta på bringan?

Mer naturliga kroppar åt folket! men jag vill inte vara först..

Av Emelie och familjen - 17 oktober 2010 09:27

I torsdags blev både jag och Fredrik sjuka. Magsjuka. Usch, det var jobbigt men som tur var var vi inte som värst samtidigt utan Fredrik var mest dålig på förmiddagen och jag mest dålig på eftermiddagen. Fick inte i mig många kalorier den dagen.


Har i alla fall så smått börjat återgå till en bröd-innehållande kost sedan dess. Jag har ju mått bra av LCHF, men saaaknar verkligen just bröd. Klarar mig nog ett tag till utan pasta och sötsaker däremot.



Avslutar det här inlägget med något helt annat. Det är en film från gårdagen när Hulken och Elina satt och jammade lite. Ljudet är ganska lågt så ni kanske får höja volymen på högtalarna en del.

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards