Alla inlägg under maj 2009

Av Emelie och familjen - 28 maj 2009 18:34

Igår hade jag tenta, årets sista. Tror att det gick vägen så att jag blir godkänd på kursen. Oavsett vilket så har jag lov nu!! Det känns väldigt skönt att äntligen kunna stressa ner. Naturligtvis kommer jag hitta på tusen saker som "måste" göras ändå. Idag har jag till exempel bakat muffins en halvtimme innan jag skulle gå hemifrån i förmiddags. Eftermiddagen har jag ägnat åt att byta tyg på köksstolarnas dynor. Det var bra mycket jobbigare än vad jag trodde när jag påbörjade projektet. Att sitta på golvet dubbelvikt i flera timmar är inte att rekommendera om man är höggravid. Nu har jag lärt mig den läxan. Fint blev det i alla fall. Istället för grönrutiga dynor är de nu randiga i grå-rosa. Lyckades med en klassiker i slutet när jag blev lite trött och slarvig - klämde tummen under hammaren så att det blev en ordentlig blodblåsa.


Imorgon är det sittning på kåren och på lördag blir det till att åka till Halmstad för att fira lillebror. Ser fram emot en bra helg.



Av Emelie och familjen - 22 maj 2009 10:42

..märks att man är lite virrig nu för tiden. Glömde ju skriva hur det gick hos barnmorskan. Besökte henne direkt efter föräldrautbildningen i onsdags.

SF-måttet är nu 31 cm (hurra, jag följer kurvan!) och lilla Prickens hjärtljud var 145 slag/min. Enligt skrocken är det en flicka om hjärtljuden ligger över 140 slag/min och det har de ju gjort nu alla gånger. Får väl se om det stämmer. 

Stackars bebisen blev dock jättestressad när jag låg på rygg. Hjärtljuden var då uppe i 170 slag/min. Trodde inte att det var någon fara att ligga i ryggläge sålänge jag inte själv känner av att det är jobbigt, men tydligen har jag haft fel för mig. Försöker nu att ligga på sidan eller sitta upp i så stor utstäckning som möjligt.

Fick också känna på huvudet. Det är fortfarande rörligt, men precis som jag antagit så ligger bebisen med huvudet neråt. Får se om h*n sjunkit ner lite till nästa gång så att huvudet bara är ruckbart eller ännu hellre fixerat. Det är i alla fall ett stort huvud! Förstår inte riktigt hur det ska kunna komma ut, särskilt inte om det ökar ytterligare i omkrets.

Av Emelie och familjen - 22 maj 2009 10:20

I onsdags var det dags för del 2 av föräldrautbildningen (och det sista tillfället för mig och Fredrik). Det talades om förlossningen, hur man vet att det är dags och vad som sker i kroppen. Vi pratade också om mannens roll i det hela och vilka smärtlindringsmetoder som finns tillgängliga. Om det funkar så håller jag mig till profylaxandning och eventuellt lustgas. Jag undviker gärna ryggmärgsbedövning, har hört flera skräckhistorier om hur bedövningen lagts fel och skapat bestående skador, eller där värkarna avtagit så att det måste kompenseras med värkstimulerande dropp för att slutligen bli kritiskt läge och gå till kejsarsnitt. Nej tack, det är det inte värt. Innerst inne hoppas jag att min förkärlek för adrenalinkickar i samband med smärta (finns ju en anledning till att jag pryder min kropp med diverse piercingar) gör förlossningen uthärdlig. Jag är en sån som väldigt lätt får håll när jag är ute och springer, vilket gjort att jag vet hur jag ska andas för att syresätta kroppen. Yoga och pilates har också lärt mig att fokusera på att andas korrekt och koncentrerat. Med det i bagaget förväntar jag mig att kunna profylaxandas ganska bra. Ska bara träna lite till med Fredrik så att han kan hjälpa till att hålla fokus. Nog om detta.


Det är nu 50 dagar kvar till beräknad förlossning!!! Det känns väldigt nära och ändå fruktansvärt avlägset. Mitt mål just nu är att klara mig förbi onsdag, då jag har tenta. Efter det kan jag leka bäst jag vill. Tog mig i kragen i början av veckan och har nu begärt föräldrapenning från 8 juni, vilket är datumet då CSN inte längre ger mig pengar. Tydligen är handläggningstiden fn drygt 5 veckor, så jag kan inte räkna med att se några pengar än på ett tag. Tur att skatteåterbäringen kommer i juni. Jag vet fortfarande inte vad jag får för belopp eftersom inkomstuppgifterna ännu inte är upplagda på min personliga sida. Det är anledningen till att jag inte sökt ersättning förrän nu. Nåja, i värsta fall får vi klara oss på grundersättningen ett tag. Det går nog det med.


Eftersom jag varit bortrest har jag inte laddat upp några nya magbilder, men det innebär inte att jag glömt att ta några. Här ser ni därför bilderna från både vecka 32 och 33.

Av Emelie och familjen - 18 maj 2009 19:23

Efter två långhelger på distans, först i Karlstad och de senaste dagarna på Gotland, så är vi nu hemma igen. Visserligen är det trevligt att ha Gotlandsresan framför sig, men samtidigt kan jag känna att det i år är ganska skönt att den är avklarad också. Jag är ju en helg närmre att träffa den lilla bebisen nu. Vi har i alla fall haft det skönt på Kneippbyn i vår lyxstuga i helgen, det var skönt att kunna dra sig undan dit när det blev för kallt och för mycket fulla människor på utsidan. Jag har blivit ganska så solbränd trots att det varit måttligt med sol.


Nu är alla obligatoriska moment avklarade i kursen jag läser, bara tentan kvar (nästa vecka). Sedan ska det bli skönt att få lägga ner tankearbetet i några månader.

Av Emelie och familjen - 6 maj 2009 15:30

Det forsade från himlen i förmiddags då jag var på väg till skolan. Hittade mina regnbyxor, fick ha dem på mig trots att de satt allt annat än bekvämt runt baken och magen. Gummistövlarna satt på fötterna också, som tur var.

Nu är det ganska fint väder, molnen har skingrats så solen tittar fram lite. 


Imorgon bitti ska jag åka till Karlstad på Sveriges förenade studentkårers fullmäktigemöte (SFS-FUM). Kommer inte hem förrän söndag kväll. Fredrik blir kvarlämnad i stan, men vi klarar nog att vara ifrån varandra i några dagar. Tyvärr kommer jag då att missa dammiddagen som är på lördag, fast banketten som jag går på istället är inte så illa heller antar jag.


Nu är bebisens kläder och sängkläder samt blöjor tvättade för första gången och redo att användas.Har tänkt på det ett tag nu, men varje gång vi tvättar så finns det tillräckligt med egen smutstvätt för att fylla upp maskinerna med, så bebissakerna har fått vänta. Skönt att det är gjort nu i alla fall. Kommer behöva en till bläckfisk (torkställning) från IKEA för att kunna hänga nytvättade blöjor på i framtiden, men de hade inga grönfärgade igår när jag var där och tittade, så det får vänta.


Magen vecka 31:

Av Emelie och familjen - 5 maj 2009 23:55

Jag hade vett nog att ta på mig regnjacka imorse när jag gick till skolan, dock lyckades jag helt glömma bort att det inte är lämpligt med tygskor då man ska vandra i vattenpölar. Tårna var blöta när jag kom fram, trots att jag hade knipit ihop dem hela vägen för att de skulle undvika att nudda de våtaste delarna av skorna. Det var en bra skoldag i alla fall, nu är vi klara med första inlämningen av allt som ska vara klart innan torsdag. Det innebär att vi slipper sitta med det imorgon! Två timmars föreläsning kommer det ändå att bli.

Det som är bra med regnet är att det genast blir knallgrönt överallt, träden fullkomligt spottar fram blad. Dessutom lägger sig allt pollen ett tag, så jag slipper gå runt och nysa. Har hittills hållit mig ifrån att ta någon allergitablett.


Eftermiddagen/kvällen tillbringade jag tillsammans med Mathilda och Anna på IKEA. Tre saker införskaffades: nya filtpluttar att sätta under köksstolarna så att de inte låter mer, en ram som förhoppningsvis fylls av fina bilder på mig och Fredrik med magen, samt ett rullbord som förhoppningsvis kommer förvandlas till ett skötbord. Vi kommer nog att behöva lite hjälp med att få tag i virke för att kunna bygga om bordet, men det löser sig nog. Sen ska det lackas/oljas och en skötbädd ska köpas in. Har hört att det ska finnas skötbäddar i skumgummi på ge-kås för en billig penning, men jag såg inga när vi var där. Efterlyser en spaningsscout som kan kolla upp det där åt oss.


Igår var jag hos barnmorskan. Jag tycker fortfarande att det är underligt att jag blir så nervös av att kolla blodtrycket, men huvudsaken är att det inte förändrats även om det är högt (120/80). SF-måttet låg på 29, vilket är något lägre än förväntat men ännu ingen fara. Om det inte ökat till nästa besök måste vi ta ett nytt ultraljud för att se om bebisen växer som den ska. Hjärtljuden låg fortfarande stadigt på 150 slag/min. Inga indikationer där på om det är en tjej eller kille alltså.


Nu börjar det bli trångt i magen, sparkarna är färre men istället sträcker bebisen sig från sida till sida och rör sig väldigt mycket. Det ser så roligt ut när magen har en "bulle" på ena sidan.

Av Emelie och familjen - 1 maj 2009 14:16

Även vecka 30 börjar närma sig sitt slut. Den här veckan har gått otroligt snabbt, dagarna fullkomligt flyger iväg. Det har varit jätteskönt med de senaste dagarnas sommarväder. Lyckades till och med bränna mig på axlarna igår. Valborgsfirandet började traditionsenligt med champagne-frukost vid Näckrosdammen. Massa studenter i overall/rock som äter räkbaguette, jordgubbar och dricker billigt bubbel på förmiddagen. Jättetrevligt! Min champagne fick Fredrik, själv drack jag fusk-bubbel med jordgubbssmak. Den är förvånandsvärt god, innehåller inte ens avalkoholiserat vin, utan är bara bubblig saft.

Sedan gick vi och köpte varsin glass innan eftermiddagens klassiska grillning. I år blev det kött med hemgjord potatissallad, hallomi samt baconlindade champinjoner.

Därefter vandrade vi ner till Himlabacken för att titta på vagnarna i Cortègen. En helt vanlig, men ovanligt varm, valborg med andra ord.


Veckans magbild:

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards