Alla inlägg den 9 september 2010

Av Emelie och familjen - 9 september 2010 11:13

Klarar nog av ett inlägg till innan lunch   

När jag ändå håller på att berätta om sånt som hänt tidigare, men som jag inte haft tid att blogga om..

Jag och mamma var på marinfestival i Halmstad en eftermiddag och fastnade vid ett tält där en kock lagade mat åt sex personer. Det var lite jippo-stil där kocken berättade vad han lagade och olika personer som sponsrat med råvaror intervjuades om deras företag. En tjej delade ut lappar till oss som stod och lyssnade. Det var tävlingslappar med tre stycken 1X2-frågor samt en utslagsfråga. Jag och mamma gjorde en varsin uppskattning av utslagsfrågan och sedan lämnade vi in lapparna. En halvtimme senare skulle tre vinnare dras. Vi hade sett hur blandade matvaror packats ner i kassar under den där halvtimmen, så vi antog att detta var vinsten. Först drogs en kvinna i 60-årsåldern som vinnare. Sedan kom det roliga - mamma drogs som vinnare!!! Hon brukar ha turen med sig så vi blev glada att det blev så även denna gång. Middagen var räddad! Den tredje vinnaren drogs innan mamma hunnit släpa iväg sin kasse särskilt långt - och det var jag som vann! Helt otroligt och både jag och mamma var helt i extas och fnissade hela vägen till bilen. Inte var det någon dålig vinst heller. Personligen uppskattade jag laxen mest. Ca 1,5 kilo lax per kasse. Sjukt mycket andra goda saker också. Kolla in bilden bara, all mat täckte halva bordet.

 

Av Emelie och familjen - 9 september 2010 10:56

Till Elinas födelsedag bestämde jag mig för att hon skulle få en Waldorf-docka. Det sista håret sydde jag på under själva dagen, men hon hann i alla fall få den i tid. Det var ett roligt projekt, och jag är ganska nöjd med reslutatet trots att dockan i slutändan inte fick någon haka. Köpte allt material i en leksaksbutik i Halmstad. Mönstret till dockan fick jag från en biblioteksbok. Här är bilder på första försöket till huvud (gjorde 4-5 försök innan det blev hårt nog), mönsterdelar till kroppen samt den färdiga dockan med och utan kläder. (Kläderna hittade vi på vinden hemma hos mor och far).

       

Av Emelie och familjen - 9 september 2010 10:34

Det gick inget vidare att lämna sötnosen på förskolan idag. Hon har sovit dåligt i natt så hon var trött redan innan hon kommit igång med sin dag. Att då bli lämnad av sin mamma tyckte hon inte alls om. Tur att jag har jobbat på förskola så att jag vet att gråtet alltid slutar fort när leken kommer igång, annars hade jag varit helt förstörd. Känns ju så meningslöst att lämna en storgråtandes tjej när jag bara ska vara hemma också.


Efter lunch ska jag gå på föreläsning, sen ikväll blir det tvättstugan. Låter som det kommer bli helfestligt, eller hur? Kanske till och med trotsar Elinas kvällströtthet och går och handlar och möter Fredrik efter träningen. Najs.



Jo, just ja. Kan ju berätta den där historien nu (så jag har en "anledning" till att fortsätta strunta i att läsa i studieboken).

Det var för ett par veckor sedan, på söndagen efter stughelgen. Jag var ganska trött och var på väg att lägga mig. Fredrik satt fortfarande vid datorn och Elina låg och sov.

När jag krupit ner under täcket låg jag på sidan och tittade på Elina som såg så söt ut. Jag drog upp täcket över henne och klappade henne på armen. Sedan lade jag mig tillrätta i sängen. En jäkla tagg, eller om det kanske var ett dun från kudden, hade fastnat i madrassen och stack rakt upp i min högra skinka. Jag lyfte lite på mig och drog med handen längs med madrassen för att ta bort taggen från den. På något sätt hoppar taggen från min rumpa över till mitt finger och fortsätter sticka mig. En millisekund hinner jag tänka skorpion? innan jag inser vad det är. En jäkla geting som fått för sig att det är okej att sno min sovplats! Jag flyger upp ur sängen, slänger getingjäkeln på golvet och springer ut ur rummet. Satan vad det brände! Fredrik var mycket förvånad över att jag inte skrikit någonting, men jag ville ju inte väcka Elina. Vi blev däremot tvungna att tända lampan för att hitta getingen sedan, fast Elina sov vidare ändå. Getingar är hemska i slutet på augusti, de blir alltid så slöa och farliga. TUR att den inte valt att sova i Elinas säng i alla fall.

Sådär, det var historien om hur jag fick mitt livs andra, och tredje, getingstick.

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards