Direktlänk till inlägg 22 augusti 2009

Lång natt

Av Emelie och familjen - 22 augusti 2009 12:04

42 nätter har vi njutit av att få sova. Inatt tog glädjen slut. Jag och Elina somnade runt midnatt. Tre timmar senare går Fredrik och lägger sig. I all välmening tittar han till Elina så att hon lever och är lagom varm. Elina vaknar, jag vaknar. Fredrik somnar. I drygt två timmar ligger jag sedan vaken/halvvaken medan Elina ammar, gnäller eller ålar omkring i sängen. När klockan passerat 5-snåret lyckas vi tillslut somna till ett tag. Halv 7 vaknar vi igen, samma procedur tar vid, men den här gången ger jag snabbt upp. Går själv på toa, och byter blöja på Elina. Hon ler stort mot mig där hon ligger naken på skötbordet och luftar rumpan. Då händer det: rekylbajset skjuter ut från henne och landar på mitt linne. Medan jag torkar av det så gott jag kan nyser hon, inte en utan två gånger. Nysningarna släpper loss ytterligare två jätteladdningar av amningsbajset. Fan. Tröttheten gör att jag inte ens blir upprörd. Hon har vunnit, jag gratulerar henne till vinsten. Torkar av mig igen och tar på Elina en blöja. Går in med henne till Fredrik och väcker honom så att han vet att hon ligger själv bredvid honom. Själv tar jag en välbehövd dusch. När jag kommer tillbaka leker jag och Elina åter igen amning-gnäll-ålningsleken. Nåja, några minuter i taget får jag sova också. Strax innan tio sätter jag på radion så att vi kan lyssna på melodikrysset. Medan krysset pågår kan jag effektivt amma Elina. Det vill säga: när jag är klarvaken kan jag se till att hon ammar tills hon blir mätt istället för att hon tappar taget och sover 5 minuter, gnäller och börjar om från början. Mätt och nöjd somnar hon sedan på min mage. Efter krysset lade jag ifrån mig henne, och där sover hon ännu.

Jag hoppas att det här inte blir den nya nattrutinen, för i så fall kommer jag bli knäpp.


Jo, just det. Vi var på BVC igår igen. På tio dagar har tjejen gått upp 395 gram!!!! Det är 10 % av hela hennes vikt. Nu väger hon 4095 gram, är 54 cm lång och har ett huvudomfång på 36.5 cm. Det är väldigt betryggande att hon växer så ordentligt.


Så här sitter vi största delen av dagen. Hennes hand är så liten. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie och familjen - 16 augusti 2013 03:27

För andra natten i rad ligger jag vaken. Det fungerar inte för mig att vakna för att amma och sedan somna om. Blir istället att jag piggnar till och ligger och funderar i några timmar. Det i sig resulterar i att jag är extremt trött dagen därpå. Tråk...

Av Emelie och familjen - 10 augusti 2013 00:07


2013 kommer gå till historien som ett extremt händelsefullt år. Bröllop, begravningar och sjukdomsbesked. Ännu finns det många månader kvar och det är med skräckblandad förtjusning jag funderar över vad hösten och vintern har att erbjuda. ...

Av Emelie och familjen - 18 mars 2013 14:58


Om några dagar blir Calle 4 månader. På lördag är det dags för namngivning, det ska verkligen bli trevligt att träffa släkten. Det känns dessutom lite som ett generalrep inför bröllopet. Mycket saker som ska fixas, och då är namngivningen ändå en lit...

Av Emelie och familjen - 21 januari 2013 10:55


Blir tokig på vikten! Det går helt vansinnigt långsamt neråt. Tränar åtminstone varannan dag och försöker hålla mig ifrån allt extra när det kommer till maten. Om det inte lossnar snart så kommer jag behöva räkna kalorier, skittråkigt men kanske nödv...

Av Emelie och familjen - 6 januari 2013 12:32

Tankarna har snurrat på ordentligt den senaste månaden. Jul- och nyårsfiranden har varit jättebra dock. Mina tankar har legat hos det jag lovade mig själv att inte glömma. Jag planerar att hålla det löftet. Det är nu precis ett år sedan vi råkade ut ...

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards