Alla inlägg den 23 januari 2011

Av Emelie och familjen - 23 januari 2011 12:51

Christian fyllde år igår men ville inte ha någon stor fest, så vi bjöd hem honom och två vänner för en liten födelsedagsmiddag.

Av någon anledning blir jag alltid överexalterad när jag får chans att bjuda på mat och vill prova på nya saker. Tyvärr passade mitt engagemang inte så bra in tidsmässigt eftersom jag borde pluggat ordentligt istället, men jag hade i alla fall roligt!

Mitt surfande på bröllopshemsidor den senaste tiden (nya brudklänningskollektionerna har ju kommit och sedan min försäljningstid för just detta sorts plagg har jag kollat in nyheterna varje år) återväckte mitt intresse för bakande och den ädla konsten: tårtbakeri. Hittade ett recept på bottnar som jag definitivt ville prova, och resten är så att säga historia.

Tårtan var alltså på gång att planeras i mitt huvud och jag kom senare på nästa snilleblixt. Kanske skulle man ta och bjuda på egengjord ravioli? Det har jag inte gjort på mååånga år, och då fastade jag så jag fick aldrig smaka på dem själv.

En sak till som tog plats i planerings-hjärnan alltså.

I sista stund tyckte vi att det kanske skulle vara lite lite med bara fylld pasta utan sallad till, men jag ville inte stjäla några smaker från raviolin, utan salladen fick bli en förrätt i form av bruschetta på hembakat bröd. Tre-rätters bara sådär!

Det tog en jäkla tid att laga till men jag är väldigt nöjd med resultatet.

     

Förrätt: Bruschetta med franskt hasselnötsbröd á la Emelie (dvs med frön istället för nötter) - ingen bild

Varmrätt: Ravioli med sparris, mynta och ricottafyllning. Till det nyriven parmesan och olivolja.

Efterrätt: Tårta med konserverade päron och polka-chokladfluff, spacklad med smörkräm och täckt med mmf (marshmallow fondant)


Idag MÅSTE jag sitta massvis med timmar och studera för att ta igen förlorad tid.


Jo, just det, måste ju berätta en annan sak. Vi fick brev från försäkringskassan i fredags om slutgiltigt bostadbidrag för hösten 2009. Visade sig att vi räknat "lite" fel på planerad inkomst. Får utbetalning på en oväntad summa i februari. Datorn betalade sig självt! Skönt.

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards