Alla inlägg den 7 december 2009

Av Emelie och familjen - 7 december 2009 16:29

De senaste dagarna har det varit fullt upp. Elina överraskade oss i torsdags med att sitta själv uan stöd. Visserligen har hon armarna som ordentligt stöd, men man måste ju börja någonstans. Dagen därpå var vi på BVC och berättade om vår duktiga bebis. Verkade inte riktigt som sköterskan trodde oss, men skit samma (vi har ju bildbevis). När hon frågade om Elinas mat- och sovrutiner så tittade hon medlidsamt på oss när hon fick reda på att vi inte har någon vuxentid. På hennes inrådan tänkte vi nu försöka få lillan att sova nätterna igenom och amma typ var 3:e timme dagtid. Fredagsnatten var en prövning vill jag lova. Nattningen tog 1 timme och en kvart, hon skrek svinmycket när jag vägrade ge henne tutten.   Efter att ha sovit en timme vaknade hon och skrek igen, denna gång i 15-20 min. Tredje gången fick hon mat, och sådär höll det på. 8 gånger på lika många timmar vaknade hon. Den 8:e gången tog Fredrik henne och hon somnade tillslut i vår säng med nappen som tröstis, då fick vi ett par timmars sömn innan det var dags för melodikrysset. Natten till söndagen började på ett liknande sätt, men vid uppvaknandet kl 2 på natten fick jag nog. Jag tänker inte låta min bebis ligga och skrika för sig själv, så varje gång hon skrek tog vi upp henne eller klappade henne medan hon låg i spjälsängen så att hon visste att vi var i närheten. Att vara trött, sitta i mörker, frysa och lyssna på bebisskrik kan få vem som helst att bli galen - flera såna nätter hade inte fungerat. Lösning: flytta spjälsängen till vår säng, montera bort ena spjälsidan så att jag kan ligga ner under mitt varma täcke, halvsovandes men ändå med en hand på den skrikande bebisen. Detta gjorde vi alltså mitt i natten. Nu känns det mycket bättre, och när vi väl lägger över henne i vår säng på morgonkvisten kan hon ligga ytterst så att jag slipper bli utträngd (nu är ju hennes säng ett hinder för att hon skulle ramla ur).


Fredrik sa redan igår att Elina vände sig från rygg till mage, men eftersom hon låg i sitt babygym antog jag att hon använt det som hjälp när hon vände sig. I morse visade det sig att jag hade fel. Jag spanade upp i hennes spjälsäng (spjälskyddet sitter fortfarande fast och skapar en barriär mellan sängarna) och då stack lillan upp sitt huvud också. Haha, döm om min förvåning när hon låg på mage och sträckte upp halsen allt vad hon kunde. När hon insåg att jag var vaken vred hon sig så att hon låg tvärs över hela sängen, sedan tog hon spjärn mot spjälorna och hoppade halvt över till vår säng. Den plötsliga påfrestningen på spjälskyddet mellan sängarna gjorde att upphängningssnörena gick sönder. Lilla loppan. Idag har hon också visat hur bra hon kan vända sig, genom att rulla runt hela varv. Coolt att det skedde så plötsligt.


Charlie var här igår och bakade lussekatter. Nu är hela frysen full av bullar, gottigott. Elina fick också äta något för första gången igår, det blev potatismos. Hon tyckte att det var spännande men oj vad hon grimaserade av smaken   


Idag fick jag äntligen leveransen av blöjinläggen! De är jättetunga, men har en mycket trevligare ytstruktur än de i microfiber. Ska bli trevligt att använda tyg-amningsinläggen också. Slippa lägga ut dyra pengar på engångsskydd. Önskar att jag hade gjort det från början, då hade jag sparat in ca 250 kr.

Av Emelie och familjen - 7 december 2009 16:20

Ni minns kanske att jag skrev om en åkpåse från freshmilk.se? Freshmilk har en adventkalender, och i dagens lucka får man 25% rabatt på sortimentet. Jag är sååå sugen på att köpa åkpåsen, men trots att det är rabatt så känns det inte motiverat att lägga 600 på en sådan sak. Drömma om den hela dagen tänker jag i alla fall göra.

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards