Direktlänk till inlägg 4 december 2010

Bo i studentlägenhet, del 2

Av Emelie och familjen - 4 december 2010 13:46

I veckan blev det lussebak här hemma. Fredrik gillar inte saffran, så vi gjorde två bullsatser - en med saffran och en med kardemumma. 32+31 bullar. Elina rullade en av degklumparna rakt på matbordet, så det kändes inte så kul att använda den sen eftersom bordet ser ut som det gör. Därför blev det en bulle mindre på ena satsen.

 

En av fyra plåtar. De bullarna som ser ut som kvinnokön har Elina bakat, men de är lika goda ändå.   


Jag svor ganska ordentligt sen när Charlie glömde att ta med en påse bullar med sig hem och jag därför fick försöka mosa in den påsen i frysen också. Vår frys består av två hyllor ovanför frysen, ganska exakt såhär ser det ut:

(Bilden stulen från Elgiganten)

Kan ju berätta att det är svårt att få den frysen att räcka till ett tre-personshushåll. Ca 60 lussekatter, frusna hallon, ett halvt paket formfranska, en 2-liters glassförpackning (som ingen äter av), 3-4 frysklampar, örter, majs, ärtor, köttbullar, fläskfilé. Det är ganska så exakt vad som får plats i frysen.


Den senaste månaden har det ju varit ganska kallt ute, och även här inomhus. Fredrik klagade hos SGS och de skickade upp ett par fastighetsskötare. Jag trodde faktiskt att de bara skulle säga "men så här är det i gamla hus", men tji fick jag!

De tyckte inte heller att det ska vara vinddrag under soffan eller runt fönstren så de satte silikon längs nästan alla lister i vardagsrummet. Nu är det knappt kallt längs golvet längre! Vi är överlyckliga.

DESSUTOM påpekade Fredrik det där om frysen och de insåg också att det är ohållbart med så liten frys i en trea, så i nästa vecka får vi troligen en 50/50 kylfrys. Ska bli sååå sweet.


Inte nog med det, utan Fredrik kom ihåg att fråga om spisskydd. De sa att det tillhört spisarna, men att det nog slängts i de flesta kök eftersom det är så få som har barn här. De skulle i alla fall titta om de kunde hitta någon. När Fredrik berättade detta började kugghjulen i min hjärna att röra på sig. Vi flyttade in i mars 2008 och då hittade jag en metallbit i städskrubben. Eftersom den såg ut att vara i ugns-storlek satte jag den bara längs nederdelen på ugnen. Och jodå, där satt den såklart kvar. Så nu är den på sin rätta plats vid spisen, och vi slipper riskera att Elina spontant slänger ut med armen på en platta. Drar hon fram en stol och ställer sig intill spisen så når hon ner, men förhoppningsvis är vi ju i närheten när plattorna är varma så vi hinner hindra en olycka.


Men visst är det bra! Massa bra lägenhetsfix på en och samma gång! Tack älskling, och tack till SGS som bryr sig om hyresgästerna!

 
 
Josefine - mamma till Hugo

Josefine - mamma till Hugo

5 december 2010 17:23

Hej!
Vill tipsa om tävlingarna i min blogg. Det kommer upp nya med jämna mellanrum och för tillfället pågår två stycken. Det du kan vinna är:

-Velourbyxor
-Presentkort på Saltå Kvarn

Välkommmen in och delta!

http://joosefinea.blogpot.com

 
Ingen bild

Mamma

7 december 2010 00:02

Toppen med så mycket bra saker fixade. Grattis

 
Petra

Petra

8 december 2010 16:35

Haha - tack för din härliga kommentar - jag kom på att kände igen mig i det du skrev - men jag är ju en av dem som är inne här och läser ibland - men är skitdålig på att kommentera - men det du skriver om är kul - roligt - bra tips - tänkvärda grejer och då funkar alla tips i världen - för dina tips vill jag som läsare ta del av ;-)

Kram

http://bloggen.willvin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie och familjen - 16 augusti 2013 03:27

För andra natten i rad ligger jag vaken. Det fungerar inte för mig att vakna för att amma och sedan somna om. Blir istället att jag piggnar till och ligger och funderar i några timmar. Det i sig resulterar i att jag är extremt trött dagen därpå. Tråk...

Av Emelie och familjen - 10 augusti 2013 00:07


2013 kommer gå till historien som ett extremt händelsefullt år. Bröllop, begravningar och sjukdomsbesked. Ännu finns det många månader kvar och det är med skräckblandad förtjusning jag funderar över vad hösten och vintern har att erbjuda. ...

Av Emelie och familjen - 18 mars 2013 14:58


Om några dagar blir Calle 4 månader. På lördag är det dags för namngivning, det ska verkligen bli trevligt att träffa släkten. Det känns dessutom lite som ett generalrep inför bröllopet. Mycket saker som ska fixas, och då är namngivningen ändå en lit...

Av Emelie och familjen - 21 januari 2013 10:55


Blir tokig på vikten! Det går helt vansinnigt långsamt neråt. Tränar åtminstone varannan dag och försöker hålla mig ifrån allt extra när det kommer till maten. Om det inte lossnar snart så kommer jag behöva räkna kalorier, skittråkigt men kanske nödv...

Av Emelie och familjen - 6 januari 2013 12:32

Tankarna har snurrat på ordentligt den senaste månaden. Jul- och nyårsfiranden har varit jättebra dock. Mina tankar har legat hos det jag lovade mig själv att inte glömma. Jag planerar att hålla det löftet. Det är nu precis ett år sedan vi råkade ut ...

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards