Alla inlägg under juli 2012

Av Emelie och familjen - 29 juli 2012 13:33




Jag vet om att jag är större denna graviditeten, det både känns och syns. Däremot har jag (peppar, peppar) inte ännu fått sådär ont i revbenen som jag hade med Elina. På bilderna nedan kanske detta kan få sin förklaring. Jag bär mycket lägre nu, men också mycket längre fram. Om jag försöker jämföra omkretsen utifrån bilder så motsvarar jag nu storleken jag hade i vecka 30 med Elina.

Detta är vecka 24, till vänster med Elina och till höger med Prutten. Fyra månader kvar.. på den tiden ska Prutten öka sin vikt till det sexdubbla!!

   

Av Emelie och familjen - 29 juli 2012 11:35

Efter tre lugna semesterveckor hos mina föräldrar är jag och Elina nu tillbaka hemma i Götet. Senaste veckan har varit så solig och fin (enda veckan på hela sommaren) så det har på sätt och vis varit synd att vi haft fullt upp och haft massa restimmar. Ångrar dock inte att jag beslutade som jag gjorde. För några veckor sedan bestämdes det att vår kusinträff på pappas sida skulle flyttas från 31 till 26 juli, denna skulle vara i Halmstad. Strax efteråt fick jag veta att Elinas kusins namngivning skulle vara den 25 juli, i Göteborgsområdet. Den 27:e skulle vi på konsert här i Göteborg. Det blev därför ett väldigt flängande från Halmstad till Göteborg på tisdagen, ner igen på torsdagen och upp på fredagen. Ångrar som sagt inte att vi gjorde som vi gjorde, är glad att inte namngivningen och kusinträffen krockade helt.


   


Lite härliga sommarbilder på lillan.
      

Av Emelie och familjen - 17 juli 2012 09:25

Jag och Elina tillbringar några veckor nere hos mormor och morfar. I helgen blev det födelsedagsfirande för lilla tjejen som nu är hela 3 år gammal. Massa paket fick hon.

Igår gjorde vi ett besök i Ullared och spenderade upp alla våra pengar. Det blev inte mycket kläder så jag vet inte riktigt vart alla pengarna gick. Köpte ett par vårskor på SkoBoo till Elina. Hoppas att +2 storlekar är tillräckligt.

Nu beräknas Prutten vara ca 28 cm från hjässa till häl och väga drygt 400 gram. Jag känner mig redan jättestor och undrar hur jag kommer se ut om fyra månader.

Av Emelie och familjen - 4 juli 2012 14:15

Lade precis en beställning på lite kläder från Villervallas rea. Hade varit bra om de hinner komma i tid till Elinas födelsedag, men det spelar ju inte jättestor roll egentligen. Två par klänningar/långa tunikor och matchande t-shirt och body till Elina och Prutten att ha framåt våren/sommaren nästa år.. eller när de nu kan tänkas ha de storlekarna. Vill inte köpa några mini-kläder till bebisen eftersom vi har så mycket som fortfarande är fint från Elina, så det fick bli storlek 68. Lagom för ett barn på drygt 6-månader ungefär om jag inte minns fel.

Mätte Elina också, hon är 97 cm lång och väger knappt 17 kilo. Mitt stora barn!


Förra året vid den här tiden funderade jag halvseriöst på om det kanske inte räcker med ett barn. Hur skönt det skulle bli när Elina kan gå ut själv och leka och man kan sola i någon timme utan att behöva springa efter ett litet barn. Samtidigt så vet ju både jag och Fredrik vilken glädje man kan ha av sina syskon.

När september kom och jag insåg att det inte skulle vara någon katastrof att bli gravid längre (jag ville inte föda barn bara några månader innan examensarbetet var färdigt) så började vi diskutera ifall det kanske var dags för syskonverkstad. På så sätt hade vi heller ingen brådska att bli gravida omgående eftersom vi räknat med ca 4 år mellan barnen, samma som det är mellan oss och våra syskon. Det tog sig ju då på andra försöket, några dagar innan lucia fick vi reda på graviditeten. Det höll då bara till januari, men vad snabbt man hinner ställa om sig från "kanske-aldrig-mer" till "klart-att-vi-är-redo-för-bebis-igen".

Idag har graviditeten med Prutten gått precis halvvägs. 140 dagar kvar. Jag vill inte att sommaren ska ta slut, så jag tänker inte börja nedräkningen ännu. Det är skönt att allt gått bra såhär långt i alla fall.

Av Emelie och familjen - 2 juli 2012 07:57

Nu har Elina semester, 5 veckor hemma. Kommer bli intressant att se om jag kan hålla henne sysselsatt. Fortsätter vädret att vara såhär så är det ju inte så roligt att vara ute en massa, men hon behöver verkligen leka av sig ordentligt varje dag. Det är alltid olika barn på lekplatsen och i alla åldrar så de leker inte så bra ihop, men ibland hittar Elina något barn som hon leker med ett tag. Vilken skillnad det blir mot när hon bara vill gunga. Tillsammans med lekkamrater klättras det och plockas blommor osv. Tror hon kommer sakna sina vänner på förskolan jättemycket. Vi får se till att hon har roligt ändå. Nästa vecka åker jag och lillan ner till mamma och pappa ett tag, sedan blir det såklart födelsedagsfirande när Elina fyller år helgen därpå.

Hittills har vi bara köpt en liten grej till henne, det är faktiskt svårt att komma på lämpliga presenter. Överrösa henne med leksaker känns inte som något alternativ. Hon hade behövt något pyssel som inte kräver sanering från vår sida efteråt. Lämna henne ensam med färgpennor eller liknande går inte. Leklera är bra, men det har hon mycket av redan. Pärlplattor fungerar inte riktigt än.. kanske hade varit bättre om hon hade lite elastisk tråd att trä upp pärlorna på så att hon kunde göra egna armband och halsband.


Det hon verkligen behöver är en make-over av hennes rum. Väggarna behöver målas om och några garderober (med 50 cm djup) hade varit bra att ha för att stuva undan kläder och leksaker.

Badleksaker och leksaker för utevistelse behöver hon mer av, och naturligtvis kläder (storlek 104). Hon växer fort, både på längden och bredden.

Böcker är alltid kul att få, det börjar definitivt bli dags att byta ut alla MAX-böcker och ersätta med mer innehållsrik litteratur. Just nu är det Mamma Mu (otroligt bra bok!), Nalle rymmer hemifrån och Mästerkatten i stövlar (blir tokig på dessa böcker som slutar med att killen får den vackra flickan och halva kungariket) som läses flitigt vid läggdags.

Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards