Alla inlägg den 16 oktober 2011

Av Emelie och familjen - 16 oktober 2011 13:10

Igår upptäckte jag en läskig sak. En sån grej som gör att man får svårt att sova. Nej, det var inga monster under sängen eller spöken på vinden.

Jag trodde att jag fått spottsten igen. Det är som njursten fast bildas i spottkörtlarna. Hade det ett par gånger när jag var yngre och det är inte särskilt behagligt. Efter att ha känt efter med fingret i munnen förstod jag att det inte var spottsten, utan jag håller på att få en tand. Visdomständer i all ära, men inte den här gången.

 

Att ha extratänder i underkäken är extra knepigt för mig eftersom jag saknar två tandanlag i överkäken. Kunde inte tänderna fördelat sig lite bättre då? Hade tandställning i 2½ år för att föra fram alla tänder i överkäken så att det inte syns så tydligt att jag saknar tänder. Har fortfarande en tråd som sitter bakom tänderna för att hålla allt på plats.

 

Som synes så saknas 2:orna så sen kommer "huggtänderna" (som blivit nertuggade på mig och därför inte är spetsiga) och därefter direkt kindtänder.


Hoppas nu att extra-tanden i underkäken inte växer sig fram mer, för special-tandvård är inte någonting jag känner att jag kan lägga pengar på.

Av Emelie och familjen - 16 oktober 2011 11:12

Jag har ett tag oroat mig över hur vi ska göra när Elina nu "pottränas". Hur gör man ute på stan? Tycker att det är svårt nog att hitta toa till mig själv ibland, men då har jag ändå kroppskontroll nog att hålla mig ganska länge. Googlade "porta-potty" (portabel potta) eftersom det var ett ord jag hört förr. Efter att ha kollat bilder förstår jag varför; det är bajjamajor - så ordet kommer väl från jackass eller nåt sånt. Inte riktigt vad jag var ute efter i alla fall.

Hittade till slut en produkt som uppfyllde mina krav, Potette. Så nu är vi innehavare av en sån. Hoppas att den funkar bra att använda när nöden kräver det.


Är det någon som minns att jag tittade på en blommig åkpåse 2009? Då fanns inte möjlighet att köpa den, och sen till julen fick vi en annan åkpåse, så då fanns inte längre behovet av den blommiga. Den har dock aldrig riktigt fallit ur tankarna, och nu har vi vunnit en!! Eftersom Elina är så stor nu så kommer vi nog bara använda underdelen/dynan till henne, men vi får väl satsa på en liten bebis till nästa vinter eller något sånt så att vi får ordentlig användning för den. Megafin vinteråkpåse, från The Buppa Brand.




Presentation


För att kontakta mig, maila emeliesjodin[at]gmail.com

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

En del av

Reklam


Ovido - Quiz & Flashcards